Přehlídky

Penélope Cruz a Brad Pitt společně překvapili na přehlídce Chanel

Představení kolekce Chanel na sezonu podzim-zima 2024/2025 by jistě samo o sobě stačilo k tomu, aby se o něm hodně mluvilo. Virginie Viard však přehlídku okořenila speciálními hosty. Vogue se setkal s tváří značky Pénelope Cruz, aby ji vyzpovídal.
Foto: Chanel
Kolekce podzim - zima 2024/2025, CHANEL
Ani u Chanel se obvykle netleská a nejásá ještě před tím, než se na scéně objeví první model. Tentokrát to bylo jinak. Důvodem se stala dvojice oscarových herců a jedna prošívaná černá kabelka Chanel 11.12 s řetízkem. O co přesně se jednalo? Tyto dvě hollywoodské hvězdy se poprvé v historii setkaly na stříbrném plátně a společně natočily krátký film, v němž hlavní, byť němou, roli hraje kabelka. Film měl dnes ráno nečekanou premiéru — ano, ještě před samotnou show.
Režie snímku se ujala dvojice Inez & Vinoodh s cílem vzdát hold francouzské nové vlně, konkrétně snímku Muž a žena z roku 1966. V něm Anouk Aimée a Jean-Louis Trintignant ztvárnili ovdovělou ženu i muže, osamělé rodiče, kteří se potkají v internátní škole svých dětí. Jejich setkání spustí sled událostí poháněných jejich vzájemnou, velmi intenzivní přitažlivostí.
Krátká pocta se zaměřuje na klíčovou scénu filmu, v níž obě postavy sedí naproti sobě v restauraci hotelu v Deauville. V původní scéně režisér Claude Lelouch položil mezo oba aktéry na stůl kabelku, vlastní kabelku Chanel, aby se následně stala součástí filmu. Motiv se opakuje i v novém filmu Cruz a Pitta. V nové verzi je také obsluhuje servírka v podání Rianne Van Rompaey, které se Penélope Cruz nakonec zeptá: „Máte nějaké volné pokoje?“
V původním Lelouchově snímku inkriminovanou otázku položil Jean-Louis Trintignant. Proč to tak je, vysvětlili Inez & Vinoodh: „Spoluúčast mezi oběma ženami, což je ústřední téma všeho, co pro Chanel děláme, povzbuzuje Penélope k rozhodnutí udělat první krok.“ Skladba, která podkreslila chvíli, kde se ihned po skončení snímku objevila kolekce od Viard, byla Sexy Boy od skupiny Air. O symbolickém umístění kabelky mezi Cruz a Pitta Viard řekla: „Je to předmět touhy, který podněcuje sny a nutí mě snít.“
Pitt ale na místě dnes ráno fyzicky nebyl, protože v současné době pracuje na celovečerním filmu ze světa závodů Formule 1. Dlouholetá ambasadorka Chanel Penélope Cruz však na první veřejné uvedení projektu osobně dorazila. A při té příležitosti poskytla Vogue exkluzivní rozhovor.

Penélope, přehlídka byla zároveň premiérou vašeho nejnovějšího filmu. Publikum tleskalo a jásalo.

Byl to tak krásný okamžik, sama jsem film ve společnosti jiných lidí viděla úplně poprvé. Doma jsem si ho sice pouštěla už mnohokrát, ale vždycky jsem u toho byla jen já sama. Inez & Vinoodh dokázali něco neuvěřitelného. Muž a žena je jeden z mých nejoblíbenějších filmů vůbec. Claude Lelouch je jeden z mých nejoblíbenějších režisérů. Anouk Aimée vždy patřila k mým oblíbeným herečkám. Je tak krásná. Módní ikona. Takže být součástí této krásné pocty filmu, Claudovi, festivalu v Deauville, vztahu mezi Deauville a Chanel a mezi Gabrielle a Deauville, je... Má to tolik vrstev. A všechny jsou tak krásné. A pravdivé.

Po skončení filmu — a následném potlesku — vyšly modelky na pozadí scén natočených, včetně vás a Brada procházejících se po pláži. I když šlo jen o projekci, umístění kolekce na pozadí místa skvěle zafungovalo.

Ano! Vidět stín dívek, které se procházely, a pak zdálky naše siluety na pláži...
Foto: Chanel
Kolekce podzim - zima 2024/2025, CHANEL
Foto: Chanel
Kolekce podzim - zima 2024/2025, CHANEL

Takže je to poprvé, co jste se objevila na plátně po boku Pitta, i když jste oba hráli ve filmu Ridleyho Scotta?

Ano. Měli jsme nějaké společné čtecí zkoušky na snímku Poradce, takže jsme se tam potkali. A pak jsem ho občas viděla na předávání Oscarů nebo na večírku Guye Osearyho a s manželem (Javierem Bardemem, pozn. red.) jsme s ním jednou před mnoha lety byli na večeři, takže jsem ho trochu znala už dřív, ale ne moc. Natáčení pro Chanel trvalo dva dny a skvěle jsme si to užili. Všichni jsme si přáli, aby tu Brad dnes mohl být. Ale pracuje na filmu, který, mimochodem, natáčí s mým manželem. S Bradem se mi pracovalo skvěle.

A pak přišel na plac i Claude Lelouch?

Ano, na jeden den, což bylo velmi zvláštní. Mohla jsem mu říct, jak moc pro mě jeho práce znamená. Zejména snímek Muž a žena. Přijel v úžasném autě a měl na sobě bundu závodníka — skoro to vypadalo, jako by v něm žila část Trintignantovy postavy.

Ústřední scénou Lelouchova originálu i vaší pocty je okamžik, kdy oba hlavní hrdinové sedí proti sobě v hotelové restauraci. Je to okamžik zatížený silou jejich narůstající vzájemné přitažlivosti, zatímco na stole — mezi nimi — leží kabelka.

Z puberty, kdy jsem se na ten film dívala, si pamatuji, že ta kabelka nikdy neodváděla pozornost od toho, co se místnosti odehrává. Ale jde o takový ten sexy prvek, který do toho kouzelného světa patří. Je to tak symbolické! Vzpomínám si, jak jsem prožívala všechny ty emoce a také jak jsem si říkala, že doufám, že jednou budu moct takovou kabelku vlastnit taky.

Dokážu si představit, že dnes už máte víc než jen jeden model.

Ano. První show Chanel jsem na vlastní oči viděla v roce 1999. A tehdy jsem se seznámila s Elsou (Heizmann), Karlem, ale i jinými lidmi, kteří pracovali nebo dodnes pracují pro Chanel. Vždycky jsem se díky nim cítila jako skutečná součást rodiny Chanel. A neříkám to jen tak, opravdu to tak cítím. Víte, oni jsou tak laskaví, mají úžasnou pracovní morálku, váží si každého jedince, ať už pracuje v jakémkoliv oddělení. Vždycky den nebo večer před přehlídkou ráda nakouknu do studia, abych viděla, na čem zrovna pracují. A nikdo tam nikdy nepošilhává po hodinkých a neříká: „Kdy už půjdeme?“. Švadleny, některé z nich tam pracují třicet nebo čtyřicet let, když se jim něco nezdá úplně dokonalé, odmítají jít spát, dokud nejsou úplně spokojené. Je to, jako by Chanel byl jejich dítě. A on vlastně je.
Nebo když vstoupíte do budovy le19m a vidíte všechna ta řemesla, ten čas a smysl pro detail, který věnují každému jednotlivému kusu. Nejen couture, ale každé kolekci. Pro mě je to něco, co svět módy nesmí nikdy ztratit, protože není tolik módních domů, které by něco takového ještě dokázaly.
Foto: Chanel
Kolekce podzim - zima 2024/2025, CHANEL

Existuje paralela mezi tímto módním a filmovým řemeslem?

Rozhodně. Oboje je velmi vzácné a drahocenné. Stejně jako když Pedro (Almodóvar, pozn. red.) natočí film; jsou tam vrstvy, má to hluboké kořeny, záleží na každém detailu. Tito lidé tvrdě pracují, aby vyjádřili neuvěřitelný talent Virginie (a před ní Karla a před nimi Gabrielle). To, jak se já cítím být součástí této rodiny, tak si myslím, že se stejně cítí i oni.

Tímto způsobem, jaký jsme dnes viděli, můžete sama přinést do Chanel své řemeslo, své umění, svůj métier.

Jde o krátký film, ale pořád se tu na plátně odehrává silný příběh. Tady se samozřejmě cítím nejsilnější. Obzvlášť, když mám vzdát hold tak ikonické postavě. Myslím, že film funguje, protože odráží skutečnou historii. A dnešní kolekce na jeho pozadí tak dobře funguje ze stejného důvodu. Znáte ty klobouky; klobouky byly první věcí, kterou Gabrielle vyráběla a prodávala, a její první obchod byl v Deauville. A pak také halenky. Bylo to kolem roku 1912 a na tu dobu to bylo velmi odvážné, protože šlo stejně tak o pohodlí jako o eleganci. Oblékala své sestry a jejich kamarádky do halenek a klobouků a posílala je na procházky po promenádě, stejné promenádě, jakou vidíme ve filmu. Ta promenáda byla tehdejší sociální sítí.

Penélope, ještě nikdy jsem nedělal rozhovor s někým, kdo spolupracuje s módní značkou a tak hluboce zná její historii!

Ha ha! Všichni moji přátelé v Chanel se vždycky smějí se slovy: „Ach, kdybychom měli pochybnosti o původu toho kterého kousku, zavoláme vám!“ Víte, že jsem v roce 2019 působila jako hostující šéfredaktorka španělského Vogue a s Peterem Lindberghem jsme nafotili dvě obálky jako poctu Karlovi? Z Paříže do Španělska jsme nechali přivézt kamiony plné archivních kreací. Během focení jsme se celý den bavili o Karlovi, ale netušili jsme, jak moc byl nemocný. Tu noc zemřel. Měli jsme ho moc rádi. Mám s ním tolik úžasných historek. A upřímně řečeno, nedokázala bych si na světě představit nikoho lepšího, kdo by měl jít v jeho stopách než právě Virginii. Daří se jí to skvěle. Odvádí neuvěřitelnou práci, je sama sebou a zároveň je stoprocentní esencí značky Chanel.
Podívejte se na celou kolekci Chanel na sezonu podzim - zima 2024/2025.