Přehlídky

Vogue exkluzivně: Federico Curradi oslavuje pařížskou bohému

Před debutem Federica Curradiho pro Rochas Homme v Paříži jsme se setkali s novým kreativním ředitelem v jeho ateliéru, abychom probrali vizi značky, význam zjednodušené rafinovanosti či to, proč se inspiroval pařížskou bohémskou érou. Nahlédněte s námi exkluzivně do zákulisí.
Jen co by kamenem dohodil od pařížského Centra Pompidou se nově jmenovaný kreativní ředitel Rochas Homme, Federico Curradi, chystá na poslední úpravy. Procesí krásných mužů s rozevlátými vlasy, jemnými liniemi tváře a ještě delikátnější stavbou těla se chystá na přehlídku kolekce podzim/zima 2019/20, která bude návrhářovým debutem. Tato kolekce navrací Rochas po dvouleté přestávce, po odchodu Béatrice Ferrant v roce 2017, do programu přehlídek. Curradi se k módnímu domu připojil v loni v létě s úkolem oživit pánské oděvy, které byly na vedlejší koleji celých 22 let.
Foto: Valentin Hennequin
 "Jsme trochu ve stresu, ale to je normální," říká Curradi mezi přikyvováním stylistovi Tomovi Van Dorpe a dalším obvyklým množstvím aktivit, které předcházejí show. Přesto vypadá klidně. "Nedávám na sobě nic znát," říká s úsměvem, "jsem už takový."
Foto: Valentin Hennequin
Původní inspirací pro kolekci je dílo holandského fotografa Eda van der Elksena nazvané Love On the Left Bank. Jedná se o černobílý fotografický esej z roku 1954 půvabně zachycující skupinu pařížských bohémů. Curradiho obrazy přivedly k představě umělců a spisovatelů, kteří tráví dlouhá odpoledne psaním nebo skicováním v kavárnách. 
Foto: Valentin Hennequin
Stojí za povšimnutí, že návrhář spolupracoval s tajemným přítelem básníkem (který zatím zůstává v anonymitě) na sérií prchavých frází, v mixu angličtiny s francouzštinou (franglais), které okořeňují celou kolekci. Jedna z nich, Trompe le monde with gentle gestures (oklamejte svět jemnými gesty), je také titulem jeho debutu. "Je to svým způsobem přání," vysvětluje Curradi. "Je dobré na to myslet právě teď, když je svět okolo, jaký je.”
Foto: Valentin Hennequin
Tato a jiné fráze, jako třeba Les pages vide sont plein, just like full is null (prázdné stránky jsou plné, stejně jako je plná nula), jsou zábavnými detaily navrženými výhradně pro potěšení nositele. Lze je najít vyražené na kovovém pásku, který je vložený mezi lem košile a odstranitelný asymetrický volán, vyšité v rozích bavlněné popelínové košile, vytištěné na Harrington bundách, skryté na podšívkách silných plstěných plášťů nebo pod ručně malovanými vzory, které vytvořil Curradi a jeho asistent.
Foto: Valentin Hennequin
Vize jeho kolekce vyvstává nově, od úplných počátků. "Vůbec jsem se nedíval do archivů," vysvětluje Curradi. "Alessandro (Dell'Acqua, kreativní ředitel Rochas womenswear) je můj přítel, mám ho moc rád. Miluju ženskou kolekci. Je opravdu elegantní, opravdu krásná. Tato (pro muže) je spíše pro každodenní nošení, za "denního světla". I když se jistě hodí i na party nebo večerní události. Pokud jste elegantní, můžete být elegantní 24 hodin denně."
Foto: Valentin Hennequin
Elegance je právě to slovo, které vás napadne u prohlížení Curradiho kolekce pro Rochas Homme. Bohaté, ale přesto tlumené odstíny, jsou dobře kombinovatelné mezi sebou a jsou inspirovány dílem pařížského umělce Amedea Modiglianiho. Temně modrou a černou z Modiglianiho obrazu nazvaného Viking Eggeling lze vidět na blejzru, který kombinuje samet a kov. Tlumená khaki-šedá z obrazu Woman with a Fan (Lunia Czechowska) z roku 1916 zase byla inspirací pro blejzr z bavlněné plsti. "Opravdu se mi líbí, jak (Modigliani) používá barvy. V podstatě jsem ukradl pro svou kolekci jeho paletu barev," říká Curradi. "Má velmi silný cit pro barvu, ale také ví, jak najít rovnováhu – tmavě modrá, indigo a vínová barva – vše dohromady funguje. A o to jsem se také pokoušel."
Foto: Valentin Hennequin
V kolekci je jen málo potisků a barvy vyjadřují luxusní poctu přepychovým látkám: obleky z italské panenské vlny, námořnické kalhoty se čtyřmi knoflíky na švech u kotníků, pletené šály, které připomínají svetry přehozené přes ramena, a manšestrové čepice. Najdeme tu i baloňák ze vzdušné kostkované pašmíny a voskovanou prošívanou bundu z hedvábí naplněnou nikoliv peřím, ale recyklovaným polyesterem. (Curradi trval na tom, aby plastu bylo minimum, používala se přírodní vlákna a tam, kde to bylo možné, se využil recyklovaný papír). Nabídku doplňují lehké rozevláté kabáty ve zkrácené délce k bokům z velbloudí vlny a hedvábí. 
Foto: Valentin Hennequin
Tato zjednodušená rafinovanost je součástí Curradiho vize. "Chci najít způsob, jakým předvést luxus, aniž by byl příliš okázalý," vysvětluje. "V této sezoně je skutečně důležité ukázat, co dokážeme, jak tvoříme, naše látky, naše barevné kombinace... Myslím, že je to dobrý krok. Určitě je to svět, který stojí za to prozkoumat."