Přehlídky

Podzimní kolekce Dior: Pohádková oslava moderní ženy

V nové kolekci Disturbing Beauty balancuje Maria Grazia Chiuri na tenké hranici mezi světem pohádek a dobou postcovidovou. 
Foto: Elina Kechicheva for Dior
Dior podzim - zima 2021/2022
Bez jediné příležitosti obléknout si večerní šaty a předvést novou garderobu světu jinak než skrze digitální kameru se kreativní ředitelka módního domu Dior Maria Grazia Chiuri uchýlila do pohádek, kde dobro vždycky zvítězí nad zlem a často jsou hrdinkami ženy. Od Červené Karkulky přes Šípkovou Růženku a Alenku po Krásku a zvíře. Jako tenká červená nit se celou kolekcí prolínají symboly odkazující na příběhy z dětství, které ale v kontextu současnosti nefungují jako prvoplánový útěk mimo realitu; Maria Grazia nastavuje zrcadlo stereotypům a archetypům hrdinek i současnosti.
Postcovidová doba s sebou přinese nutnost zcela přehodnotit vztah k oblečení a nakupování, což už můžeme vidět dnes. Udržitelnost a smysluplnost se dostávají do popředí zájmu. Když není módu kam nosit, co s ní? Koukat se na sebe doma do zrcadla? Oblékat se sama pro sebe dostalo zcela nový, nečekaný význam. Na druhou stranu tu je pořád sílící kultura sociálních médií, která si žádá své. Bez ohledu na realitu za čtyřmi stěnami. Ať už chceme, nebo ne, jsme každodenně konfrontováni s vlastním obrazem, ať už v zrcadle, nebo v hledáčku kamery během nekonečných Zoom meetingů. Jako protiklad nechala designérka proměnit slavný Zrcadlový sál zámku ve Versailles v potemnělé místo, kde ze stínů vystupují a zase se skrývají hrdinky oblečené do uniformy z tylu, pláštěnek s kapucí a sak odkazující na uniformy dřevěných vojáčků. 
Foto: Adrien Dirand
Dior podzim - zima 2021/2022
Foto: Adrien Dirand
Dior podzim - zima 2021/2022
Foto: Adrien Dirand
Dior podzim - zima 2021/2022
Estetika módního filmu představující kolekci prêt-à-porter podzim-zima 2021/2022 svou temnou atmosférou navazuje na jarní haute couture, kde Chiuri také nechala fungovat více fantazii diváků. 64 looků balancuje na hraně mezi pragmatickým pohledem na oděvy (návrhářka použila látky z pánského šatníku a ryze praktické střihy v podobě prošívaných bund a odkazů na vojenské uniformy a džíny) a touhou po velkých šatech z desítek metrů barevného tylu. Ty zdobily romantické výšivky a pohádkové symboly jablíček a květin na potiscích, které kreativní ředitelka objevila v archivech Dior. V 50. letech je navrhla švýcarská textilní návrhářka Andrée Brossin de Méré, Chiuri si tyto romantické výjevy upravila a dala jim new look
Chcete-li se soustředit, nemůžete se dívat na svůj odraz v zrcadle. ~ Maria Grazia Chiuri
Bílé límečky a vysoké ponožky ve sněhobílém odstínu mohou evokovat Alenku v říši divů stejně jako dětství, designérka tyto symboly nevinnosti ovšem zkombinovala s černou kůží. Trny se objevily nejen jako součást scénografie od italské umělkyně Silvie Giambrone, která Zrcadlový sál obložila povoskovanými zrcadly, ale také jsou součást červených střevíčků odkazujících na Dorotku z Čaroděje ze země Oz. 
Zamyslíte-li se na výběrem pohádek, rozhodně nejde o ryzí romantiku. Většina je o nenasytnosti, narcisismu, žárlivosti a pýše, tedy tématech, které hýbou i dnešní společností, a chceme-li vykročit do nové doby po globálním lockdownu, pak bychom je sami měli přehodnotit. Jsou varováním, co by nás bez sebereflexe nevyhnutelně potkalo. Celá kolekce v provokativní prezentaci nastavuje pomyslné zrcadlo vnímání krásy, nadbytku a sebeprezentaci. Chiuri odolala pokušení a místo pohádkové kolekce dala přednost nadčasovému šatníku odolávajícímu rychle se měnícím instatrendům. 
Spolu s novou kolekcí módní dům 8. března vydává knihu Her Dior. Publikace mapuje působení Marie Grazie Chiuri v roli první ženy v čele módního domu Dior očima 33 fotografek. Na obálce najdete dnes již ikonické tričko s citátem z eseje nigerijské spisovatelky Chimamandy Ngozi Adichie We Should All Be Feminist, které představila v rámci své první prêt-à-porter kolekce v září 2016. Spolu s Marií Luisou Frisa, italskou módní kritičkou a kurátorkou, se Chiuri ohlíží za pěti lety v čele jedné z nejslavnějších módních značek. Na 160 fotografiích ryze ženských autorek různých generací, mezi nimiž nechybí Sarah Moon, Coco Capitán, Julia Hetta nebo Bettina Rheims, se můžete podívat na silně feministický odkaz, který italská návrhářka vnesla do francouzského domu a jenž zdůrazňuje s pomocí dalších žen, které si zve ke spolupráci.
Her Dior vám dá nahlédnout do moderního archivu a připomene silné momenty nové kapitoly v historii slavného haute couture domu, jemuž před příchodem Chiuri vládli pouze muži. „Díky těmto fotografiím a možnosti vidět je všechny takto pohromadě jsem si uvědomila, jak zásadním způsobem přispěly k valorizaci mé tvorby a umocnily můj záměr spojit módu se současnými ženami,“ říká v úvodu knihy autorka. Jednotlivé sekce od sebe oddělují citáty, které Marii Grazii inspirovaly k jednotlivým kolekcím.