Přehlídky

Módní trendy ze střední Evropy: Kolekce, které by vám neměly uniknout

Jak vidí trendy na příští podzim a zimu v New Yorku, Miláně, Paříži, Londýně a Kodani, víme. Jak ale vypadá lokální móda střední Evropy? Nejen designéři z V4 představili své kolekce na momentálně největší módní události v regionu. Podívejte se na výběr toho nejlepšího z Budapest Central European Fashion Week, o čem byste rozhodně měli vědět, než si začnete nakupovat oblečení a doplňky na sezonu podzim - zima 2024/2025.
Foto: BFCEFW/ HFDA / The Sparkle Content
Budapest Central European Fashion Week, sezóna podzim - zima 2024/2025
Tři tisíce návštěvníků, celkem 29 značek ze Slovenska, Maďarska, Polska, Rakouska, Srbska a Ukrajiny. To byl letošní ročník fashion weeku v Budapešti — Budapest Central European Fashion Week (pozor, nezaměňovat s dalšími místními eventy, které zdaleka nedosahují takového úspěchu a významu pro mezinárodní módní komunitu), který má víc než dobře našlápnuto stát se zásadní módní platformou pro celý region střední Evropy. Znovu se tu sešli novináři z mnoha zemí, mezinárodní nákupčí a majitelé mezinárodních showroomů, aby objevili nové talenty.
Podívejte se na 8 kolekcí, které tým Vogue Czechoslovakia nejvíce zaujaly.

Barevné a kreativní péřovky

Maďarská designérka Lívia Tálosi, která funguje deset let pod značkou Cukovy, svou podzimní kolekci pojmenovala Éterické snění a „nabízí poetickou cestu inspirovanou teplem utěšujících objetí, funkčních forem a pocitu ochrany“. Návrhářka pracovala s více barvami — k černé a asfaltově šedé přidala nebeskou modř, fialovou a červenou. Vedle oversized bund různých délek nabídla dlouhé péřové šály, z kterých snadno vytvoříte zároveň funkční pokrývku hlavy, sukni, případně top.

Geometrické vrstvy, dřevěné náušnice

Z Bratislavy přivezla Petra Kubíková kolekci pojmenovanou Fluidum. V té pracovala s přírodními elementy, zejména s bohatě strukturovanými texturami s harmonicky sladěnými odstíny ocelové šedi a smetanově bílé, a to vše vystavěla na uhlově černém a ametystovém základu. Slovenská designérka tak potvrdila svůj brilantní smysl pro formu a geometrii. Její záliba s japonském origami a asijském minimalismu se propsala i do této kolekce, ovšem s výrazně obroušenými hranami než v předchozích sezonách. Nepřehlédnutelným detailem se staly dřevěné náušnice.

Neviditelné neony

Dvojice polských designérů vystupujících pod značkou Rad Duet dál pokračuje na vlně inspirace osobností a prací Marie Skłodowské-Curie a feministické vlně, která je v nové kolekci ještě výraznější. Radikálním počinem však byly fluorescenční náhrdelníky ve stylu středověkých krejzlů nebo korzet, co ve tmě září. Spolu s optickými iluzemi a všudypřítomnými metalickými odlesky — až už na celých kusech oblečení, nebo drobných detailech, má toto tvůrčí duo jasno: příští sezonu byste měli zářit.

Záchranné vestičky

Polská návrhářka Ania Szczygiel, která svou tvorbu řadí mezi udržitelný street style odpovídající pravidlům zero waste, se vydala na britské pobřeží a do jeho dramatické přírody, aby přivezla hlavu plnou nápadů na péřové vesty. Ty tvoří základ celé kolekce podzim - zima 2024/2025, kde vrství trenčkoty či dlouhé béžové šaty, z nichž vykukuje další vrstva, tentokrát z kalhot. 

Transylvánské kroje 

Maďarská návrhářka Dora Abodi se dlouhodobě nechává inspirovat starými mýty a tradicemi Transylvánie, zpracovává folklórní motivy a přenáší je do současnosti, a to velmi působivě. V kolekci podzim - zima 2024/2025 pracovala vedle černé, tmavě hnědé a hořčicové kůže také s úpletem a potištěným hedvábím. Siluetu přesýpacích hodin narušila s pomocí oversized kabátů a sak.

Kulinářské barvy

Ukrajinská designérka Elvira Gasanova se na módní scéně prosadila svými večerními šaty. Do Budapešti však přivezla kolekci, do níž zakomponovala i byznys dress code v podobě lesklých sak, černých roláků a šatů, které můžete nosit 24/7. Hlavní inspiraci pro tyto univerzální oděvy našla překvapivě ve sprše, kde ji nadchla vůně černého pepře. Kolekce podzim - zima 2024/2025 hýří kořeněnými tóny i detaily, které dávají oblečení v klasických střizích říz. Zejména v kombinaci s hravými texturami veluru, semiše a úpletů, na nichž barvy šafránu, kurkumy a černého sezamu mimořádně vyniknou.

Vysoký kontrast

Ku příležitosti třicetiletého výročí svého působení maďarská designérka Katti Zoób připravila vizuálně výraznou kolekci postavenou jen na dvou barvách. Balancuje v ní na velmi tenké hraně mezi sportovně laděným oblečením a operou. Oba protiklady přitom zkrotila s pomocí právě minimalistické barevné palety a výběrem materiálů, přičemž pracovala jak s černou kůží, která tvoří jasný trend středoevropských kolekcí, tak s lesklým saténem. 

Velká ramena, velká stehna

Ukrajinský designér Igor Sidletskiy pokračuje ve zkoumání toho, co znamená funkční městské oblečení současnosti. Jeho architektonické střihy vyvedené v rozmanitých texturách cílí zejména na milovníky kreativního minimalismu, kteří si postupně budují kapsulový šatník, a také dávají důraz na řemeslnou kvalitu. Vedle velkých kabátů, které se objevují napříč všemi kolekcemi středoevropských značek, Sidletskiy představuje vzdušné kalhoty s vysokým pasem, a hlavně výraznou linii ramen zdůrazňující niternou potřebu pocitu bezpečí a ochrany osobního prostoru.