Přehlídky

Nic není, čím se zdá být. Imane Ayissi o nové kolekci a multikulturních vlivech

Jeho loňský debut v rámci oficiálního kalendáře haute couture proběhl velmi nenápadně, stejně jako prezentace jarní kolekce v lednu. To mu ovšem nijak neubralo na energii, s jakou první subsaharský couturiér Imane Ayissi zpracovává multikulturní vlivy a téma společné esteticky napříč kontinenty v nejnovější kolekci Madzang. 
V kamerunském jazyce ewondo označuje Madzang blízkého příbuzného, někoho, kdo je vám skutečně drahý a máte spolu silné pouto. Právě toto slovo se stalo klíčem k podzimní kolekci kamerunského designéra, v níž rozebírá společné prvky napříč kulturami. „Když se podíváte na estetiku různých národů, objevíte mnoho společného. Jsou jako přátelé, co spolu tráví tolik času a tak moc se ovlivňují, až se začínají jeden druhému podobat,“ vysvětluje Imane Ayissi, jediný představil africké módní scény v rámci fashion weeku haute couture.
Proužky najdete na všech kontinentech, stejně jako třeba indigo nebo výšivky, které za své přijali v Evropě, Asii, Africe i Americe. Tradiční kultury oblékání a zpracování látek představují společný univerzální jazyk. „V této kolekci zkoumám jedinečnost v rozmanitosti,“ vysvětluje designér. „Vše jsem koncipoval jako dialog mezi módními a textilními tradicemi z různých částí světa.“ Nic přitom není takové, jak se na první pohled zdá být. 
Ayissi kombinuje anglický tvíd s ručně tkanou bavlnou a kapokem obarveným indigem v Gambii nebo tradiční ghanskou textilií kente. Pruhované bavlněné plátno pochází z japonského města Hamamatsu, z něj designér vytvořit kimonový top a k němu kalhoty z dan fani, bavlněné látky typické pro Burkinu Faso. Jemná krajka od Sophie Hallette se odráží ve vzoru indigem barvené adire eleko z Nigérie. Lýko z Madagaskaru doplňuje dvojité hedvábí z Itálie. 
„Tato kolekce nám má připomenout, že kultura může sloužit jak k definování identity, k jejímu odlišení, tak i jako cesta ke společnému dialogu a spojení,“ dodává Imane Ayissi.