Přehlídky

Experimenty, úspěchy a jména, která byste si měli zapamatovat. Budapest Central European Fashion Week míří do Milána

Dvacet prezentací za dva dny. Mezi hlavní fashion weeky se dostala maďarská metropole s lokálními návrháři a jejich kolekcemi, mezi nimiž vynikly slovenské návrhářky a polské duo. 
Foto: BCEFW
Kolekce Irena, RAD DUET
Začátek roku 2023 je pro fanoušky a módní odborníky opravdu nabitý. Z Berlína rychle do Paříže na pánský fashion week, na nějž navazuje týden věnovaný haute couture, pak rychle do Říma na Alta Moda a Kodaně za nejudržitelnějšími designéry a odtud do New Yorku, Londýna a ti nejodvážnější ještě stihnou nové kolekce ze střední Evropy, které se prezentují v maďarské metropoli.
Budapest Central European Fashion Week a jeho organizátoři z Hungarian Fashion & Design Agency se od klasického formátu fashion weeků distancují; pro tuto sezonu místo přehlídek zorganizovali pro místní publikum a početnou skupinu mezinárodních novinářů a nákupčích maraton prezentací spolu s multisenzorickým zážitkem zahrnujícím design, gastronomii a různé pohledy na módu. První sekci, která se odehrávala v Národním muzeu tance, jasně ovládla Petra Kubíková ze Slovenska a její kolekce Line s jasně spojovací linkou pruhovaného potisku, a především důrazem na výraznou linii celého oděvu. 
„Je to šev, tj. linie, která vzniká sešitím dvou a více ploch. Linie, která představuje rozhraní několika částí spojených dohromady,“ vysvětluje návrhářka. „Hranice funkčnosti je tak posunuta do dekorativní sféry a cílem je vytvořit oděv, který povýší linii vytvořenou švem na nosný prvek celé kolekce.“ Pro Kubíkovou byla účast na BCEFW návratem k začátkům, právě zde měla před devíti lety první přehlídku. Vyzrálost její tvorby, zejména ve srovnání s dalšími kolekcemi ranního bloku, skutečně vynikla. Citlivá práce s texturami, střihy a barvami stejně jako tenká hranice mezi volnou textilní tvorbou a užitým oděvem si právem vysloužila potlesk a pozornost odborníků. 
„Přišlo mi zajímavé se vrátit jako zralá návrhářka,“ říká Petra o své účasti na fashion weeku. „Zároveň mě organizátoři několikrát pozvali jako hosta, ale nerada znovu prezentuji starou kolekci. Tato vznikla právě pro tuto akci. Líbila se mi i forma prezentace, kdy jsou všechny looky na scéně nonstop a divák může vnímat logické souvislosti mezi jednotlivými oděvy.“ Jak sama říká, účast na zahraničních týdnech módy ji v dosavadní kariéře zásadním způsobem posunula kupředu. „Teď očekávám rozšíření klientely a navázání spolupráce s concept stores v Budapešti. Chtěla jsem se také konfrontovat s tvorbou zahraničních návrhářů.“
Od tance jsme se přesunuli do monumentální budovy Maďarského národního muzea, kde konec sobotního programu patřil lokální značce Abodi, v níž se spojují prvky konceptuální módy s transylvánskými tradicemi. Vysoké stropy, mramorové sloupy a barokní výzdoba tvořila silný protiklad kolekci podzim–zima 2023/2024 od značky, která jako jediná reprezentuje dnešní Transylvánii. Návrhářka Dora Abodi odvyprávěla působivý příběh plný starých mýtů, který byl ale zároveň ryze současný. I když se oba světy mohou na první pohled zdát v naprostém rozporu, Abodi je dokázala spojit a přinést jeden z velmi dobře zapamatovatelných momentů celého programu. Použití recyklované ekokůže v jejím podání nepůsobí jako marný výkřik do tmy, ale jako přirozená součást harmonického celku a naprostá samozřejmost, kterou netřeba prvoplánově zdůrazňovat. Kulatá zrcadla použitá v souladu se starobylými výšivkami se stala výborným nástrojem sebereflexe, ať už samotné návrhářky, budoucího nositele, nebo přihlížejícího diváka. 
Nová budova Muzea entografie otevřená v květnu 2022 poskytla nejen panoramatický výhled na jeden z nejstarších budapešťských parků, ale především další dávku módních kolekcí, z nichž potřeba zmínit zejména lokální brand Cukovy. Flora Popradi, stojící především za outwearovou značkou, si zaslouží stejnou pozornost jako Nanushka nebo Aeron, které se již zásadním způsobem dokázaly etablovat na mezinárodním trhu. Kolekcí Embrace The Coldness ukázala jasný směr, jímž se chce ubírat. Kontrastní textury, výrazné linie spolu s chytrým vrstvením a transformací oděvů s pomocí modulárních prvků ukázaly, že sportovní a ryze praktické oblečení může být estetickým zážitkem. Při pohledu na její péřové bundy se na další zimu začnete i těšit. 
„Funkčnost je v našem životě stále důležitější a my jsme chtěli na tuto potřebu našich zákazníků reagovat. Vyrábíme měkká brnění pro ženy, které by rády objevily své jemné vnitřní já, ale zároveň čelí každému dni silné a pevné,“ uvedla Popradi. Pokud jste pořád nenašli ideální zimní bundu a zůstáváte závislí jen na kabátech, podívejte na právě na Cukovy, s velkou pravděpodobností zjistíte, že i péřovka může být chic a zábavná i jinak než ryze prvoplánovým způsobem, jaký si osvojili vyznavači instagramové estetiky. 
Poslední lokací sezony podzim–zima 2023/2024 se stala až kýčovitě okouzlující univerzitní knihovna, kde se představila mj. polská značka Rad Duet a druhá představitelka slovenské módní scény Petra Kovacs.
Rad Duet založili Maciej Józwicki a Juliusz Rusin v roce 2017; do Budapešti přijeli s kolekcí Irena, v níž ukázali své couture ambice a pohled na 70. léta očima dnešních tvůrců. Zásadní inspirací byla tvorba režiséra Andrzeje Wajdy, zejména pak filmy Lov na mouchy, Člověk z mramoru a Člověk ze železa. Leitmotivem pak křišťálové sklo ze sklárny v Inowroclawi, které má díky výjimečnému brusu lomit světlo zcela ojedinělým způsobem. Návrháři na improvizovaném přehlídkovém molu uprostřed tisíců knih ukázali pečlivě vypracované sako, jehož vzor pronikl na sukni, a punčocháče následované recyklovanou džínovinou symbolizující svobodu, mladí a jeho víru. Tzv. volební kabát se stovkou všitých kapes, poutek a průstřihů tvůrci vyzdobili volebními lístky. „Celá kolekce je věnována naději, svobodě a boji za lepší budoucnost.“
Overal v kořeněných tónech, květinová bunda s křišťálovým lemováním a patchworkové šaty skvěle zapadnou do šatníku LA celebrity, zatímco béžové šaty a trenčkoty zdobené kousky křišťálů mohu směle konkurovat pařížské módní scéně. Plusové body patří za originální doplňky a detaily včetně obrácených maxi brýlí a kloboučků.
Petra Kovacs z Bratislavy dovezla kolekci s názvem Who Cares a spolu s ní optimisticky laděnou barevnou paletu, zábavné detaily viditelné až na druhý a třetí pohled a otázky ohledně přítomnosti i budoucnosti. „Je odrazem současného globalizovaného světa, a proto nemá vyhraněný charakter,“ vysvětluje Kovacs. Stejně jako v předchozích kolekcích, i v této se věnuje zejména tématu udržitelnosti. „Who Carest je komplexní projekt s vizí přiblížit téma udržitelnosti z opačné perspektivy, tedy z pohledu spotřebitele módy – jak přistupuje k péči o jednotlivé kousky ve svém šatníku. Podporuje myšlenku o ochraně oděvu, působí psychologicky a záměrně vyvolává pocit křehkosti.“ Tu zdůraznila hedvábím, hedvábnou organzou a vlastním autorským materiálem připomínající fólii. Nejzajímavějšími kousky se pak staly prošívané, vrstvené bundy. V případě květinového bomberu do pasu se návrhářka inspirovala virálním hitem Miley Cyrus Flowers, přičemž samotné květiny zabalila do ochranné fólie z transparentní látky. Stejnou techniku použila také v případě barbiecore bomberu, kde místo dominantních květin zafungovaly filtry.
Co designérku přivedlo na maďarský fashion week? „Prezentaci na BCEFW vnímám jako příležitost rozšířit povědomí o své značce na zahraničním trhu,“ vysvětluje Petra. „Před dvěma lety jsem se zúčastnila BCEFW v rámci online akce, kde jsem prezentovala svou kolekci prostřednictvím fashion filmu s názvem Lobster Party. S kvalitou této prezentace jsem byla velmi spokojená, proto jsem velmi ráda, že jsem letos mohla kolekci Who Cares představit fyzicky.“
Budapest Central European Fashion Week nezůstává uzavřenou platformou, vedle hostů z jiných států spolupracuje také mj. s českým Designblokem a italskou Camera Nazionale della Moda Italiana. Právě na milánský fashion week přiváží Hungarian Fashion & Design Agency čtyři prezentované kolekce – Cukovy, Abodi, Kata Szegedi a Thefour, které budu k vidění 23. února na Via San Luca. 
Minulý měsíc agentura v čele se Zsófií Jakab zřídila poradní sbor na podporu BCEFW, jehož hlavním cílem je zlepšovat fungování a atraktivitu módního byznysu ve střední a východní Evropě, vytvořit účinnější systém podpory zaměřený na domácí a regionální návrháře a mladé talenty a diskutovat o aktuálních otázkách ovlivňujících módní průmysl s ohledem na různé aspekty udržitelnosti a technologie. „Vývoji letošního programu BCEFW předcházela odvážná změna strategie a koncepce. V souladu s neustále se měnícími trendy v oboru a filozofií týdne módy HFDA byla také přehodnocena struktura akce s ohledem na další možnosti růstu a spolupráce. Věříme, že díky spolupráci s mezinárodně uznávanými členy nově zřízeného poradního sboru budou značky schopny v budoucnu dosáhnout nových úrovní prodeje,“ uvedla Anita Forintos-Szűcs z HFDA.