MódaKomplexní černá. Barva pro bohaté i pankáče. Jak se z černé stala nejoblíbenější barva módního průmyslu
Jana Patočková11. 8. 2025
Černá se hodí na každou příležitost a pro každého, zároveň nese auru snobismu. Jak se z černé stala univerzální módní odpověď na otázku, co si vezmu na sebe?
Černá. Když chcete v satirickém skeči nebo třeba v animáku zobrazit nebo udělat parodii na módní návrhářku či kritičku, je více než jisté, že postavu obléknete do černé. Edna módní z
Úžasňákových (inspirovaná kostýmní výtvarnicí Edith Head) je asi nejznámější příklad. Jedna z našich nejznámějších módních kritiček, Františka Čížková, nosila téměř vždy černou. S černou barvou si rozumí Liběna Rochová i Rei Kawakubo z
Comme des Garçones. Černá umí být sofistikovaná, elegantní, gotická, smuteční, slavnostní, ale klidně i streetová. Je to barva, která si v našem kulturním perimetru dokázala vždycky najít cestu do každého stylu a šatníku, ale zároveň se stala symbolem snobství. A není to náhoda, je to historie.
Černá patří bohatým
Už ve starověkém Římě existovala verze tzv. sumptuárních zákonů (z latinského „týkající se výdajů“), legislativního opatření, které regulovalo osobní výdaje, potažmo luxus jako takový, a tím tvarovalo morálku a chování občanů. V nějaké podobě se tyto zákony objevovaly v našich zeměpisných šířkách po staletí, a to ve středověké Evropě, v renesanční Itálii i v puritánské Anglii. Tyto zákony tu více vycházely z náboženských principů a odsuzovaly marnotratnost a okázalé projevy bohatství, ale povětšinou šlo o opatření, která především zamezovala společenské mobilitě, sloužila ekonomické kontrole a všeobecně nastavovala morální mantinely.
V historii existovala přísná pravidla, kdo smí nosit černou."
Ve středověké Evropě právě tyto zákony diktovaly používání drahých látek, ale také konkrétních barev či vzorů, šperků a zdobení oděvů, a jasně tak vymezovaly sociální třídy. Právě černé látky a oděvy z nich zhotovované pod tyto zákony velmi často spadaly, a staly se tak výsadou privilegované šlechty, aristokracie, měšťanstva, ale také kléru.
S dostupností oděvů, konfekce, a hlavně kvůli velké decentralizaci výroby oblečení si dnes už tolik neuvědomujeme, kolik práce a námahy obnáší nejen vytvořit oděv, ale i všechny jeho komponenty. Před průmyslovou revolucí, obzvlášť ve feudální Evropě, byl naopak oděv jedním z předních identifikátorů statusu. Každý si totiž uvědomoval nákladnost některých typů látek, a tedy skutečnou cenu a význam šatů.
Černé látky patřily k těm, za nimiž stál velmi komplexní proces výroby. Vytvořit tak intenzivní a pigmentovaný barevný odstín si žádalo vysoké náklady, a černé šaty se tak snadno staly výsadou skutečně bohatých, což dokládají i historické portréty nejrůznějších vládců nebo královen (například Anna Boleynová) nebo bohatého měšťanstva (vzpomeňte si na jeden z nejslavnějších obrazů Jana van Eycka Svatba manželů Arnolfiniových, kde Giovanni Arnolfini, bohatý italský kupec podnikající v Bruggách, má na sobě černý oděv). Později se černá stala paradoxně symbolem přísné protestantské morálky odříkání, střídmosti a skromnosti.
Little black dress
Moderní pojetí černé barvy v módě se změnilo především po 1. světové válce. Prsty v tom měla samozřejmě i
Coco Chanel a její revoluční „malé černé“ – jednoduché koktejlové šaty inspirované strohostí pánské módy. Chanel pomohla „doosvobodit" ženu z korzetu a svazujícího oděvu a legitimizovala snahy o větší emancipaci v odívání.
Černá začala pomalu, ale jistě získávat status moderní elegance, který posvětily i kreace Huberta de Givenchy, především ty spojené s
Audrey Hepburn a jejími slavnými rolemi, jako byla Holly ze
Snídaně u Tiffanyho nebo Sabrina. I v tomto kontextu je černá výsadou privilegovaných v roli barvy, jež vyzdvihuje řemeslnost houte couture a zdobí bohaté a slavné, kteří jsou nedostižnou inspirací pro všechny ostatní.
Až v 70. letech začala černá barva pomalu migrovat do kontrakulturních hnutí."
Od sedmdesátých let začala černá z šatníků smetánky migrovat do garderoby mladických kontrakulturních hnutí, jako byl punk nebo goth. A v těchto podobách se nám začala dostávat do povědomí i v rámci popkultury, ač stylizovaně, ale o to silněji, například jako „nejradostnější barva" postavy Morticie Addams z Addamsovy rodiny nebo její dcery Wednesday.
Čím více se dostáváme do éry postmoderny, tím více se ony dva světy, totiž svět vysoké módy pro movité a revoluční svět módy ulice, začaly míchat. A s tím i významy této barvy. I dnes tak černá, kterou jsme se naučili díky všeobecným poučkám z lifestylových médií vnímat jako chytré „passepartout“, kterým nikdy nic nezkazíte, může mít milion podob a konotací od těch spojených s tradicemi (jako pohřeb), zvláštními příležitostmi (vzpomínáte na
revenge dress, který v roce 1994 oblékla
princezna Diana?) po ty spojené s trendy. A trendy je tato barva bez nadsázky stále – v obměnách a nejrůznějších stylových podobách.
Street style v Paříži během haut couture fashion weeku v Paříži
Foto: LaunchmetricsAll black
Díky její historii nosí černou milovnice tichého luxusu, luxusu okázalého i luxusu tradičního (kostýmek Chanel je definicí stylu
old money). Zároveň jde o barvu, jež dokáže vystihnout i nonkonformní, avantgardní a další alternativní styly a pravidelně se v různých iteracích objevuje v popkultuře. A tak ji na týdnech módy vídáme pravidelně jak v podobách, které jsou sázkou na jistotu (malé černé apod.), tak v odvážných modelech inspirovaných berlínskou techno scénou. Ano, černá nikdy nevyjde z módy a nikdy se nezbaví nánosů historie a tradic. A to je dobře.
Street style v Paříži během haut couture fashion weeku v Paříži
Foto: Launchmetrics