Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

12 legendárních (i obskurních) reality shows, kde je v hlavní roli móda 

Jana Patočková9. 9. 2025
Jak moc zábavné je sledovat někoho šít? Pokud jde o reality show, pak rozhodně docela dost. Chce to ovšem správný poměr ingrediencí: soutěžící, výzvy, časové limity, omezení... a o dramatické momenty není nouze. Pokud vás baví reality shows a móda, je velmi pravděpodobné, že znáte formát Project Runway. I když je největší, nejznámější a průkopnický, není rozhodně v tomto žánru jediný...
Project Runway, Nikki Glaser, Harris Reed, Law Roach, Heidi Klum
Foto: Disney/Spencer Pazer
Project Runway, Nikki Glaser, Harris Reed, Law Roach, Heidi Klum
Co musí mít dobrá soutěžní reality show? Zajímavé soutěžící – lidé jsou v každém reality žánru vždy klíčoví. Jen díky zajímavým charakterům se vám povede zaujmout, doručit příběh, a pokud dokážete archetypy lidí v soutěži dobře namíchat, máte navíc postaráno o dramatické situace. A to skoro zadarmo! Nejčastější typ reality show, který se točí kolem módy, je soutěžní. Skupina lidí, obyčejně profesionálních či amatérských módních návrhářů, se týden co týden musí vypořádat s výzvami. Ten, kdo je dle poroty splní nejhůře, vypadne. Soutěžící, který zůstane ve hře nejdéle, vyhrává obyčejně peněžní cenu a další benefity.
Dobrá soutěžní reality show musí mít charismatického průvodce (jako je Heidi Klum), silnou skupinu porotců (obyčejně by měly být zastoupeny různé typy expertízy z oboru, proto například v porotě Project Runway nechybí jak šéfredaktorka americké Elle, tak světoznámý stylista). A production values. Na ty si obzvlášť potrpím. Zajímá mě, jak vypadá studio, dílna, jaké je svícení, jak vypadají látky, prostřihy, zpovědnice a veškeré detaily, které ze základního formátu dělají podívanou. A nelze podceňovat ani hosty a hostky. Pokud se v jakékoli reality show objeví hvězdná celebrita, zaujme nejen publikum, ale i soutěžící. 
V nultých letech se s žánrem reality TV roztrhl pytel. A móda nemohla chybět. V roce 2004 šla do vysílání první řada Project Runway s Heidi Klum v roli moderátorky a průvodkyně a od té doby podobné formáty zažívaly boom. Některé jsou dodnes úspěšné, jiné zmizely v propadlišti dějin. Ale jedno mají všechny společné: dokonale odrážejí módu doby svého vzniku. A to nejen skrze oděvy, ale také rétorikou, kterou volí. Druhý dech nabraly reality formáty během pandemie covidu a velké oblibě a sledovanosti se těší dodnes.

Project Runway (Lifetime, Bravo, Freeform – ABC Family Worldwide)

„V módě jsi jednou in, podruhé out,“ říká Heidi Klum a tato fráze je dnes už podobně legendární, jako její „Auf wiedersehen“, německé nashledanou, s nímž se loučí se soutěžícími. 
Legendární Project Runway měl premiéru už v roce 2004, od té doby ušel notný kus cesty a vyhrál nejednu televizní cenu (například Peabody Award v roce 2008 nebo ocenění Emmy v roce 2009 a 2013). Letos se vrátil s novou řadou s pořadovým číslem 21 (ano, je to jednadvacet let od prvního dílu) a dokázal, že i tak letitý formát se s dobrým týmem dokáže pozvednout jako Fénix z popela. 
Soutěž zajistila slávu a místo stálice na newyorské módní scéně Christianu Sirianovi, který vyhrál čtvrtou řadu v roce 2007, a dokázala také výrazně přiblížit módní tvorbu širokému publiku. Letos běží s obměněným castem porotců, v němž nechybí ani módní architekt a stylista hvězd Law Roach. I díky němu dostala soutěž opět trochu ostřejší hrany – jeho kritiky jsou nekompromisní, ale stejně tak plné humoru a postřehů, které prozrazují, že svému řemeslu skutečně rozumí a dokáže jej přiblížit i diváctvu u obrazovek. 
Pořad stojí na týdenních tematických výzvách a nikdy nechybí ta, kde musí soutěžící, aspirující módní tvůrci a tvůrkyně použít netradiční materiály (jedlé věci, květiny a rostliny, čalounění atd.). Ale nechybí ani výzvy spojené s konkrétními partnery a značkami (Levi’s nebo značka čokolády Hershey’s) nebo celebritami (ušít kostým krasobruslařce Sashe Cohen nebo šaty herečce Brooke Shileds). V prvních řadách soutěže poslední tři soutěžící museli připravit minikolekci o dvanácti kusech a odprezentovat ji na newyorském týdnu módy v Bryant Parku. Aktuálně se finální kolekce prezentují na samostatné fashion show přímo v rámci natáčení. Týden co týden pak dochází k vyřazování a z počátečních dvanácti soutěžících zůstane jeden vítěz. Výherce letošního ročníku dostane 200 tisíc USD, čeká ho mentoring pod vedením prestižní asociace amerických módních návrhářů (Council of Fashion Designers of America) a americký časopis Elle otiskne fashion story pořízenou s jeho výtvory.
V roli mentora soutěžících se v nových řadách objevuje zmíněný Siriano, který nahradil autora a akademika Tima Gunna, jenž několik let vedl katedru módního designu na prestižní newyorské Parson School of Design. Stálicí poroty je šéfredaktorka americké Elle Nina Garcia. V minulosti v panelu seděli také návrháři Michael Kors (známý pro svou přísnost) nebo Zac Posen. Soutěž od počátku moderuje Heidi Klum, která ovšem v roce 2017 formát spolu s Gunnem opustila (nahradila ji Karlie Kloss), aby mezi lety 2020 a 2022 uvedli podobný formát Making The Cut pro Amazon. Podle Gunna i Klum prý v produkčním týmu chyběla odvaha formát inovovat (Gunn chtěl soutěž rozšířit a kromě samotného designu se soustředit například i na branding) a program zároveň čelil problémům s financováním, jelikož spadal pod produkční společnost Weinstein Company Harveyho Weinsteina, která v důsledku kauzy #meetoo zbankrotovala. 
Formát se ukázal natolik úspěšným, že vzniklo i mnoho spin-off verzí (edice All StarsProject AccessoryProject Runway: Junior a další) i mezinárodních franšíz (Řecko, Itálie, Austrálie, Blízký východ atd.). Letošní velký návrat Heidi Klum k formátu, který ji globálně proslavil i coby moderátorku, je rozhodně triumfální, a ačkoli má méně dílů, než jsme byli zvyklí, je rozhodně na co se dívat. Nebo vás snad nezajímá souboj na jehly a nitě excentrických dvojčat Antonia a Jesuse Estrady?

Making the Cut (Amazon Prime)

Formát, který vznikl na míru ve spolupráci matadorů Tima Gunna a Heidi Klum nabídl sice jen tři řady, zato pro vítěze celý jeden milion dolarů na založení vlastní módní značky a partnerství s Amazon Fashion. Ani zde nechybí tematické challenge zaměřené na tvorbu i branding a napínavé souboje do poslední nitě. V porotě zasedla velká jména ze světa módy: Naomi Campbell, Nicole Richie, Carine Roitfeld, Jeremy Scott, Winnie Harow nebo Joseph Altuzarra.

Next in Fashion (Netflix)

To by bylo, aby si Netflix nevytvořil vlastní fashion formát. Soutěž Next in Fashion měla nakonec sice jen dvě řady, ale ukázala, že Gigi Hadid hravě obstojí i jako moderátorka. Průvodcem talentové show módních návrhářů je v obou řadách zkušený moderátor, stylista a odborník na módu z reality formátu Queer Eye Tan France, v první řadě doplněný o britskou it girl Alexu Chung, ve druhé o zmíněnu Hadid. V první řadě se hrálo o 250 tisíc dolarů od sponzora Net-à-Porter a o možnost právě na této platformě svoji kolekci prodávat, ve druhé pak o 200 tisíc dolarů a prezentaci kolekce na platformě Renttherunway.com. Pozor, následuje spoiler! Zajímavostí je, že první řadu vyhrála korejská návrhářka Minju Kim, jež následně v roce 2022 vytvořila kapsulovou kolekci pro značku & Other Stories.

The Hype (HBO Max)

The Hype se zaměřuje čistě jen na streetwear a na americké tvůrce, kteří se tomuto stylu věnují. Moderuje ji novinář Speedy Morman, ve stálém panelu porotců zasedla stylistka Marni Senoforte, mezi jejíž klientky patří například Beyoncé nebo Kendall Jenner, a podnikatelka a spolumajitelka losangeleského streetwearového butiku Union Beth Birkett či rapper Offset. Mezi hostujícími porotci se objevila například streetwearové newyorská legenda Dapper Dan, rapperka Cardi B, stylista Law Roach nebo rapper ASAP Ferg. Soutěžící v tomto případě bojují o 150 tisíc dolarů a o spolupráci s některým z porotců. The Hype má pouze dvě řady, které najdete na HBO Max.

Say Yes to the Dress (TLC)

Pojďme se podívat, jak se dá s módou v rámci reality TV pracovat i jinak než jako se soutěží v šití a navrhování. Say Yes to the Dress (2007) je reality TV, která více staví na osobních příbězích a emocích. A jaký oděv je nabitější emocemi než svatební šaty? Formát, který se objevil i v programu českých komerčních televizí, sleduje dění v manhattanském svatebním salonu Kleinfeld, v jehož středu jsou jednotliví manažeři, prodavači a jejich zákaznictvo. Hledání dokonalých svatebních šatů je skrz naskrz prošpikované emocemi, hádkami mezi rodinnými příslušníky, je plné „dobrých“ rad od kamarádek i tetiček, snahy o překonání životních trablů nebo úvahami nad „dokonalou“ postavou. Selfimage a tělo je zde v hlavní roli a jak už to tak ve formátech z nultých let bývá, občas se k tématu nepřistupuje s patřičnou citlivostí. I přesto tato reality show dokáže přiblížit veškerou paletu emocí a společenských očekávání, jež se ke svatebnímu dni vážou, a navíc jde o skvělou časovou kapsli, kde můžete sledovat vývoj svatebních trendů. Letos vyšla už třiadvacátá řada a i u tohoto formátu existuje mnoho amerických i mezinárodních spin-offů.

Fashion Star (NBC)

Pokud máte chuť na další časovou kapsli, která naprosto dokonale zaychucuje dobu svého vzniku, pak si musíte najít reality show Fashion Star z roku 2012. Ač má pouze dvě řady, tu první nemoderoval nikdo jiný než supermodelka Elle Macpherson
I zde jde v první řadě o souboj návrhářů, kteří musejí v omezeném časovém limitu tvořit z přidělených materiálů dle konkrétního zadání. Ani zde nechybí mentorky a mentoři, a to Jessica Simpson (podle anotace v ukázce „majitelka módního brandu s milionovým obratem“), Nicole Richie („trendsetterka se dvěma globálními značkami“) a návrhář John Varvatos (bývalý designér Calvin Klein a Ralph Lauren). To, co tento formát odlišuje od jiných, je fakt, jak se výsledné kreace prezentují, a systém eliminace. 
V porotě totiž sedí nákupčí z Macy’s, Saks Fifth Avenue a z H&M a ti si musejí z prezentovaných věcí vybrat, co zakoupí. Kolekce, o něž nikdo neprojeví zájem, znamenají pro tvůrce riziko eliminace. Někoho před vyloučením můžou zachránit mentoři, ale o tom, kdo v každém týdnu soutěž opustí, nakonec opět rozhodují nákupčí. Ve finále pak tři poslední soutěžící musejí připravit kolekci, která zaujme všechny z nákupčích, aby mohli získat titul Fashion Star a možnost pro každého z retailerů připravit kolekci v hodnotě šesti milionů dolarů. 
Zajímavá inovace spočívala také v tom, že ve chvíli, kdy program běžel, bylo již mnoho navržených kousků od soutěžících v prodeji. Pokud si chcete zrekapitulovat, co bylo trendy v roce 2012 a 2013, určitě si Fashion Star nenechte ujít, duch doby na vás totiž dýchne skutečně silně.

Queer Eye (Netflix)

Reality Show Queer Eye v produkci Netflixu odstartovala v roce 2018 a navázala na úspěšný formát Queer Eye for the Straight Guy americké kabelovky Bravo z roku 2003. Ten spočíval ve vyslání týmu gay expertů z nejrůznějších oblastí (osobní péče, interiérový design, móda atp.) za vybranými mužskými straight klienty, jak už napovídá název, aby jim pomohl vyřešit naléhavou životní situaci, v níž se klient nacházel. Tým s přezdívkou Fab Five se následně postaral o make-over, který klientovi pomohl posunout se na cestě za tím, co by rád vyřešil (například žádost o vyšší plat, žádost o ruku apod.). Nešlo tedy jen o módu, ale o celkový životní styl. 
V podobném duchu se nese i nová netflixovská verze se zbrusu novou Fab Five: s Antonim Porowskim coby expertem na gastronomii a víno, Bobbym Berkem (respektive v 9. řadě Jeremiah Brentem) coby odborníkem na home decor a interiérový design, Johnatanem Van Ness (neboli JVN) v roli experta na osobní péči a beauty, Karamo Brownem v roli životního kouče a mentora a samozřejmě Tanem Francem, stylistou a předním propagátorem stylu „french tuck“. 
Oproti původnímu formátu se show nezaměřuje už jen a pouze na nešťastné hetero muže, ale hledá lidi a příběhy napříč genderovým a věkovým spektrem, a to vždy v jiném americkém státě, nebo dokonce v Japonsku. V centru dění tak nejsou jen dechberoucí make-overy bytů a šatníků, ale hlavně lidské příběhy plné naděje. Budete plakat dojetím, budete se smát, ale hlavně se budete bavit a uvidíte, jak moc transformační potenciál v podání citlivých odborníků může móda mít. V loni Netflix odvysílal devátou řadu této úspěšné a oblíbené show ověnčené mnoha cenami. Ta se odehrává v Las Vegas, a vy se tak můžete seznámit se zajímavými osobnostmi a příběhy tohoto skrznaskrz zajímavého města, jež je navždy spjaté s kulturou kabaretů, kasin a revue.

OMG Fashun! (E! Entertainment / Prime Video)

Vezměte Project Runway a udělejte ho o dost divnější, módu o mnoho odvážnější a místo Heidi Klum dosaďte největší it girl současnosti. To je OMG Fashun! Ta stojí a padá na hlavní tváři celého projektu, totiž na Julii Fox. Julia figuruje jako hlavní porotkyně i zadavatelka jednotlivých tematických výzev i jako inspirace, soutěžící totiž tvoří modely přímo pro ni (a modelkám, na nichž se výtvory zkoušejí, se neřekne jinak než Julia). 
Show má výrazně kratší stopáž než výše zmíněné formáty (cca 25 minut) a v každém díle soutěží vždy tři nová jména. Co díl, to nové téma (sexual wellness, Superhrdinka atp.). Zároveň je podstatou pořadu udržitelnost, a Fox tak v rámci každé výzvy nechává tvůrce a tvůrkyně pracovat s přidělenými netradičními materiály od PET lahví po dilda. Ve stylingové výzvě si musí soutěžící poradit s basic kouskem, jako je šátek nebo bílé tričko, a proměnit jej v model hodný Julie Fox, aniž by použili jehlu a nit. 
V každém díle vyhrává jeden ze tří soutěžících 10 tisíc dolarů, tvůrce na druhém místě dostane to, co zrovna Fox vyhrabe ze své kouzelné kabelky. Vítězný výtvor navíc Julia Fox vynese v rámci závěrečného videoeditorialu. I zde sedí s Fox v porotě Law Roach a také se tu vystřídá celá řada hostujících celebrit jako Phaedra Parks nebo Jordan Roth. Jde o formát, který se nebojí ironie a nadhledu, ale především módy, která jde rozhodně za hranice každodennosti. Jde o kreace odvážné, neotřelé a ztřeštěné, prostě takové, jaké miluje Miss Julia.

RuPaul’s Drag Race (WOW)

V našem seznamu nemůže chybět legendární formát RuPaul’s Drag Race. Formát, který pomohl globálně proslavit umění dragu a jež vzešel z chytrého propojení prvků reality shows jako Project Runway nebo Amerika hledá top modelku se soutěžními bály newyorské ballroomové komunity osmdesátých a devadesátých let. 
Producent a ideamaker celého formátu, RuPaul Charles, dokázal chytře umění dragu a jeho jednotlivé složky smíchat s motivy ze soutěžních reality show. Soutěžící, již se zde ucházejí o 100–200 tisíc dolarů a roční zásobu kosmetiky Anastasia Beverly Hills, musejí v jednotlivých dílech předvést své dovednosti, ať už jde o šití kostýmu, herectví, nebo stand-up. 
Právě výzvy spojené s kostýmy a módou patří spolu s tematickými runwayi v každém díle k tomu nejlepšímu, co vám ohledně módní inspirace může aktuální televizní tvorba nabídnout. Není žádným tajemstvím, že mezi módními tvůrci a světem dragu navíc existuje letité propojení a přelévání motivů. Drag queens se inspirují módními přehlídkami, návrháři se zase rádi inspirují undergroundovými drag večírky a osobnostmi. I díky globální popularitě této show se navíc drag queens daleko více integrovaly do módního průmyslu a dnes jsou předním módními domy oslovovány jako modelky, influencerky nebo testimonials. 
V přípravě je aktuálně osmnáctá řada tohoto reality TV kolosu, který má mnoho globálních franšíz (Itálie, Francie, Německo, Austrálie, Kanada, Filipíny atd.) i spin-offů jako All Stars apod. Z RuPaulovy stáje navíc pocházejí jména, jež dnes hýbou nejen módní scénou, například drag queen Violet Chachki nebo Gottmik, ale také tou popkulturní: Trixie a Katya připravují vlastní videoformát pro Netflix, kde komentují nové pořady, Jinx Monsoon hraje na Broadwayi, Bianca Del Rio je úspěšná stand-up komička a Utica aktuálně pod svým civilním jménem soutěží v Projectu Runway. Někdy je svět reality shows opravdu malý!

Show z druhý ruky (Česká televize)

I u nás už proběhl pokus vymyslet formát, který bude kreativně pracovat s módou, a ještě k tomu bude diváctvo edukovat. Show z druhý ruky pod taktovkou kostýmního výtvarníka Matěje Kačírka vznikla primárně pro iVysílání České televize a zábavnou formou ukazuje, že v second handech se dá najít prakticky cokoli, jak pracovat s upcyklací a proč nemusíme nakupovat tak často a už vůbec ne fast fashion. Je to prostě zábavně udržitelná show. S Matějem jsme k pořadu připravili také rozhovor, tak si ho dejte. Je plný zajímavostí z natáčení i ze života udržitelného kostýmního výtvarníka.

The Great British Sewing Bee (BBC)

Pokud si myslíte, že v Británii se jen peče, pak jste na omylu. Na půdorysu veleúspěšného formátu The Great Britsh Bake Off vznikla pod BBC i The Great British Sewing Bee zaměřená na šití (zde apeluji na ČT, zda by i ona k Peče celá zamě nemohla zkusit přibrat Šije celá země). Poslední ročníky od roku 2019, kdy byla reality show po pauze obnovena, moderuje britská komička, autorka a herečka Sarah Pascoe. 
I zde se schází a soutěží parta amatérských krejčových a švadlenek z celé Británie. Soutěžících je deset. Každý díl má různé typy výzev, a to rovnou tři: tu technickou, během níž musí účastnictvo ušít model co nejpřesněji dle dodaného střihu, výzvu „transformační“, kdy z dodaných kousků musí soutěžící nejrůznějšími upcyklačními technikami vytvořit zcela nový kus odpovídající zadání, a tu kreativní, v níž soutěžící vytvářejí model od návrhu po finalizaci na modelce. Za týden bude na BBC končit jedenáctá řada a já se nemůžu dočkat té další.

Dress My Tour (Hulu)

Kam ještě můžete posunout soutěžní formát spočívající v souboji návrhářů? Zkuste do něj vrazit hvězdy hudebního nebe! Je to logické, protože kdo jiný vynosí kostýmy a extravagantní modely než hudební stars? Právě o tom je show Dress My Tour (2024). 
Jedenáct soutěžících se musí v každém díle poprat se specifickým zadáním, jímž je tvorba modelů pro hvězdy jako Jojo Siwa, ty Dolla Sign, Paula Abdul a Coi Leray či French Montana. Jde o velmi specifický typ navrhování, při kterém je třeba vzít v potaz nejen styl samotné celebrity, ale také hudební žánr. Je třeba myslet na to, aby oděv umělce neomezoval v tanci a pohybu a aby na pódiu tím správným způsobem vynikl. 
Reality show moderuje modelka Kate Upton a v porotě zasedly kostýmní výtvarnice Maria Toybina a choreografka a kreativní ředitelka Laurieann Gibson. Jde nejen o módu a talent, ale také o pevné nervy, protože fashion průmysl ve spojením se šoubyznysem je skutečně nekompromisní. Mimochodem, soutěžící Veejay Floresca z Filipín aktuálně také soutěží v nové řadě Project Runway.