Móda






Nový rytmus u LaFormely: Je třeba neustále pracovat, tvrdí návrháři, pro které už neexistuje pauza
Jan Boublík20. 2. 2023
V prosinci minulého roku představili kolekci, která dovršila pomyslné tvůrčí dospívání. Tím si musí projít každý designér. „Vše teď víc rozvažujeme, a hlavně nepřestáváme pracovat,“ tvrdí Antonín Soukup a Miroslava Kohutiarová.
„Bylo to pro nás pokaždé velmi náročné. A vždycky to začínalo stejně. Intenzivní tvůrčí proces završila přehlídka, po ní přišel absolutní vrchol, protože během přehlídky nejvíc cítíš tu esenci značky, ale i absolutní vyčerpání. Přirozeně pak potřebuješ pauzu. Time-off tě ale připraví o kontakt s kolekcí. Takže se do toho musíš znovu vrhnout, což ti ve finále vezme víc energie než na začátku. Ještě před covidem jsme ale nad tím začali uvažovat trochu jinak a pandemie nám potvrdila, že nový směr je správný.“ Je deštivý pátek. Vše kolem se zdá být v těkavém poklusu, ale Antonín do telefonu zní naprosto klidně. Možná za to může i rýma, kterou jim domů zavlekl malý Theo. Vysvětluje mi, že po každé kolekci, takzvané Main line, teď pracují na edici, která z ní vychází a která nese označení Essentials.

Foto: Mojmir Bures
LAFORMELA, Mainline 2023

Foto: Mojmir Bures
LAFORMELA, Mainline 2023

Foto: Mojmir Bures
LAFORMELA, Mainline 2023
S prvním Essentials začali ještě před lockdownem, chtěli vytvořit kolekci, která bude dostupnější a bude se lépe prodávat on-line. Nicméně postupně přišli na to, že tyhle základy nejsou žádnou komerční zkratkou, nýbrž prémiovou nadstavbou a rozpracováním původní Main line, zároveň ale také skvělým komunikačním nástrojem s klientem. „S Essentials jsme se pokaždé udrželi v kreativním procesu, což nás vedlo dál, motivovalo nás dál objevovat, rozvíjet rukopis, styl, střihy a nápady. To přirozeně vede k větší kontinuitě, což eliminuje ty vyčerpávající, řekněme ponory,“ vysvětluje mi Antonín.
Bavíme se o poslední Main line 23, kterou představili v prosinci minulého roku. Přehlídka před Vánoci se zdála být rozhodnutím na poslední chvíli a svým způsobem to tak i bylo. „Nevyšla nám původní lokace, a tak jsme zvažovali, zda se do toho pustit, nebo ne, protože jsme chtěli návštěvníky vzít na úplně nové místo, kde by naše práce rezonovala tak trochu jinak.“ Nakonec ale skončili v „Kongresáku“, kde už v minulosti prezentovali. Přehlídka se odehrávala v jedné z původně zařízených místností, která zatím nepodlehla nepříliš zdařilé renovaci vnitřních prostor obrovského paláce. Místnost s označením Posluchárna vypadá jako vanue první Demnovy přehlídky pro Balenciagu, Main Line 23 ale perfektně sedla.

Foto: Mojmir Bures
LAFORMELA, Mainline 2023

Foto: Mojmir Bures
LAFORMELA, Mainline 2023

Foto: Mojmir Bures
LAFORMELA, Mainline 2023
V základech kolekce artikulovala sílu – sílu ženy. Zamyslete se znovu, opelichaně tenhle obrat zní jen na papíře. Síla ženskosti a takzvaného womanhoodu je třeba neustále připomínat a Antonín s Mirkou to navíc rozehrávají neohraně. Tak schválně, co si pod pojmem woman power představíte? Zvýrazněná ramena? Jak jinak! Je tedy pravda, že ani to u LaFormely nechybí, ale do toho jemně zasahuje i křehké nastudovaní protažených denimových siluet, krajkových kompletů a měkkých, takřka plyšových střihů. Právě materiálové nastudování a v něm vyjádřené napětí pomohlo umocnit osvobozující nesourodost. Antonín s Mirkou se tentokrát chtěli vymanit z vlastního podpisu, chtěli experimentovat a na poli jednadvaceti loků vystřídat hned víc podob jedné ženy. Všechny body přitom pospojovali do jedno obrazu, který v základech definoval protáhlá vertikální silueta.
Celou show jsem si nadmíru užil i díky skvěle padnoucímu soundtracku. Tracklist mi přišel ještě před přehlídkou, když jsem od „Synkáče“ stoupal nahoru na Vyšehrad.

Foto: Mojmir Bures
LAFORMELA, Mainline 2023
„Mrzí mě, že jsem nestihl o vaší kolekci napsat už před Vánoci, ale bylo toho hodně,“ lituji. Jako odpověď přichází pochopení. Prý jim bylo jasné, že se v lokálních podmínkách vydávají směrem k riskantnímu datu, ale paradoxně v mezinárodním měřítku jim to vyšlo na výbornou. Pro-fall kolekce, které značky vydávají, drží International buyers na značkách, ale zároveň se dokážou soustředit, protože je nerozptylují velcí hráči. „Ozvali se nám nákupčí z LA. Velmi nás to překvapilo, ale zároveň jsme se po zkušenostech z minula nechtěli z ničeho nic předřít. Jsme jednoduše víc opatrní a vyčkáváme, ale z možnosti nové spolupráce máme radost,“ dosvědčují návrháři.
Takových příběhů už tu bylo, napadá mě na chvilku, ale záhy mě dohání pocit, který z celého hovoru s Antonínem mám. LaFormela, zdá se, coby značka dozrála. Na novou příležitost je připravená, a i by si ji zasloužila. Když klikám na červené sluchátko, doufám, že jim spolupráce vyjde. Držím vám palce, řeknu dokonce po chvilce nahlas.
Vogue
Doporučuje

Vogue Vánoce
České Vánoce. Darujte pod stromeček stylový český dárek
Jana Patočková3. 12. 2025
Vogue Leaders
I Česko může být pro zahraniční tvůrce dobrý trh, říká Lukáš Spilka, zakladatel We’Re Next
Jana Patočková26. 11. 2025
Umění
