Fashion

Tři značky, které razí cestu udržitelné módě

Výroba na zakázku, zero waste a nadčasový luxus jsou hlavními atributy nové vlny návrhářů, kteří doufají v odklon od fast fashion směrem k udržitelnějšímu přístupu. Bionda Castana, Misha Nonoo a Olivia Rose The Label prozrazují Vogue, jak dávají eko rozměr svému podnikání.
Když kultovní značka obuvi Bionda Castana v listopadu loňského roku po dvouleté odmlce obnovila své působení, její zakladatelé měli pocit, že potřebují nový obchodní model. „Chtěli jsme udržitelnější přístup k módě,“ vysvětluje návrhářka Jennifer Portman. „Zákazníci si stále více uvědomují, za co utrácejí své peníze, chtějí vědět, že je to etické a že lidé, kteří produkt vyrobili, dostali spravedlivou mzdu.“
Jennifer Portman a spoluzakladatelka Natalia Barbieri, které se v roce 2016 odstřihly od původních investorů, se rozhodly, že nejlepším způsobem bude přímý prodej. Značka se sídlem v Londýně, původně založená v roce 2007, používá zbytky látek ze svého archivu k tomu, aby každý měsíc představila čtyři limitované edice návrhů, které si zákazníci mohou předobjednat. Výsledkem je zero waste přístup. „Šijeme na objednávku, takže kolekce neskončí na smetišti,“ říká Natalia Barbieri. Každý měsíc je k dispozici pouze pětidenní časové okno k objednávce, což spolu s množstvím dostupných látek omezuje rozsah každé kolekce.
Značce Bionda Castana se podařilo zefektivnit výrobní proces v milánské továrně, což znamená, že vyřízení objednávek trvá jen tři týdny. „Zákazníkům opravdu nevadí čekání na luxusní boty ručně vyrobené v Itálii,“ tvrdí Jennifer Portman. „Podporujeme špičkové řemeslníky. A myslím, že to pro ně hodně znamená.“ Jakmile budou materiály z archivu vyčerpány, značka se zaměří na nespotřebované látky z jiných módních domů, aby svůj zero waste přístup zachovala.
Spolu se zero waste se Bionda Castana, mezi jejíž příznivkyně patří třeba Kate Bosworth, Alexa Chung a Olivia Palermo, zaměřuje také na nadčasový luxus. Oblíbené návrhy z archivu se vracejí zpět v osvěžující nové podobě a díky novému modelu přímého kontaktu se zákazníkem také za nižší ceny. „Můžeme použít siluety, které máme už delší dobu, a přivést je zpět k životu,“ dodává Natalia Barbieri. 
Foto: Mate Moro
Bionda Castana/Natalia Barbieri (vlevo) a Jennifer Portman
Foto: Moeez Ali
Bionda Castana
Foto: Moeez Ali 
Bionda Castana
Nadčasová móda je také ústředním motivem pro Mishu Nonoo, která v roce 2016 přešla na přímý prodej. Její značka se sídlem v New Yorku, mezi jejíž příznivce patří i dlouholetá přítelkyně designérky vévodkyně ze Sussexu, umožňuje zákazníkům „zjednodušit šatník a postavit ho na nadčasových pilířích,“ říká Vogue. To je vyjádřeno kolekcí The Easy 8, která se skládá z osmi základů šatníku. Od košile Husband, kterou oblékla Meghan Markle, po černé sako, které může vytvořit až 22 různých looků. 
Misha Nonoo vysvětluje, proč její značka, podobně jako Bionda Castana, vyrábí své produkty (jejichž ceny začínají od 55 liber) na objednávku. „Je to ohromný rozdíl ve výdajích a zisku, protože na konci každé sezony nemáme nadbytečné zásoby. Snižujeme tím režijní náklady a radikálně omezujeme spotřebu zdrojů a dopad na životní prostředí.“ Její návrhy jsou vyráběny v hongkongské továrně, která využívá jak etické, tak udržitelné postupy, včetně recyklačních programů. Objednávky jsou vyřízeny do pěti dnů.
Přístup značky, tedy výroba na zakázku, jí umožňuje odlišit se od konkurence, jak uvádí Misha Nonoo, protože je stále „poměrně ojedinělý“. A pokračuje: „Kombinace této filozofie a nabídky láká spotřebitele, který je ochoten si počkat těch pár dní navíc na produkt, který mu bude sloužit roky.“
Misha Nonoo
Misha Nonoo, kolekce The Easy 8, košile Husband
Misha Nonoo, kolekce The Easy 8
Strategie přímého prodeje umožňuje novým talentům představit na trhu své návrhy přímo zákazníkům. Britská návrhářka Olivia Rose Havelock, která v roce 2017 uvedla značku Olivia Rose The Label, zaznamenala rychlý růst svého podnikání poté, co se její blůzy a šaty s balonovými rukávy staly hitem Instagramu. „Ruční výroba se dostává do středu pozornosti,“ říká Vogue. „Vše jsem si od počátku dělala sama a také v tom pokračuji.“
Tímto způsobem může Olivia Rose Havelock přizpůsobit každý návrh konkrétnímu zákazníkovi. „Přímý prodej lepší, pokud chtějí něco určeného speciálně pro ně,“ míní. Designérka nicméně připouští, že rozšířit výrobu bude obtížné, vzhledem k tomu, že v současné době tráví čtyři až pět hodin ruční výrobou každého kusu. „Na tom teď pracuji. Snažím se rozhodnout, zda budu v budoucnu vyrábět ve velkém,“ vysvětluje.
Udržitelnější model je výzvou pro celý módní průmysl, stejně jako pro zákazníky, kteří si stále více uvědomují vliv svého spotřebního chování na životní prostředí. „Spotřebitelé mají výjimečnou moc přesunout poptávku od prodejců fast fashion,“ poznamenává Olivia Rose Nonoo. „Trend se sice pomalu, ale jistě začíná otáčet.“
V současné době nicméně vedou nezávislé značky, které upřednostňují přímý prodej a vyrábějí na zakázku. „Je to mnohem modernější přístup,“ říká Natalia Barbieri. „Vyrábíme opravdu krásné věci, přitom jsme zodpovědní vůči životnímu prostředí. Vytváříme lepší Zemi.“
Foto: Bethany Grace
Olivia Rose, kolekce 2019
Foto: Bethany Grace
Olivia Rose, kolekce 2019
Foto: Bethany Grace
Olivia Rose, kolekce 2019