Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Doplňky

Může kabelka ve tvaru půlměsíce sesadit z módního trůnu ikonickou Baguette?

Kristýna Jandová5. 9. 2023
Kabelka ve tvaru půlměsíce bude letos na podzim královnou mezi luxusními taškami. Objevuje se totiž v kolekcích všech významných módních domů. Přitom si ale nelze nevšimnout podobnosti se slavnou Baguette, kterou značka Fendi stvořila před šestadvaceti lety. Jak se od sebe liší a má novinka potenciál dosáhnout podobně gigantického úspěchu?
Sarah Jessica Parker, leden 2023
Foto: Getty Images
Sarah Jessica Parker, leden 2023
Když se řekne slovo „baguette”, fanouškům módy nenaskočí typické francouzské pečivo, nýbrž kabelka. A i když podlouhlou až obdélníkovou tašku, prodávaly v minulosti i jiné brandy, je to právě značka Fendi, kterou svět považuje za originálního tvůrce. Slavnou tašku vytvořila v roce 1997 vnučka samotných zakladatelů domu — Silvia Venturini Fendi. Hitem se ale nestala ihned. Mánii spustila teprve seriálová scéna, ve které hrdinku seriálu Sex ve městě Carrie Bradshaw v lupiči vyzvou, ať jim vydá svou fialovou kabelku, načež ona zarmouceně odpovídá: „Je to bagetka!” Kabelka se nato stala jedním z nejoblíbenějších a nejdůležitějších doplňků desetiletí, a je dokonce považována za první „it bag.” 
Zamilovaly si ji doslova všechny — od Paris Hilton přes Madonnu až po Elizabeth Taylor — a před obchody Fendi se na tento model, který se stal snem milionů žen, začaly tvořit nekonečné fronty. 
„Bylo tak těžké ji získat... lidé prosili o zařazení na první místo v pořadníku,“ vzpomíná designérka Silvia Venturini v rozhovoru pro Daily Mail. „Odstartovalo to šílenou mánii, která se týkala i limitovaných edic. Před tím nikdo čekací listiny neměl.“ V roce 1999 Dana Thomas, redaktorka britské Vogue a autorka knihy Deluxe: How Luxury Lost Its Luster napsala, že „od roku 1997 se prodalo přes 300 000 bagetek, což pomohlo zvednout celkové příjmy společnosti o 10 %.“ 
Sarah Jessica Parker na oslavě 25. výročí kabelky Fendi Baguette, 2022
Foto: Getty Images
Sarah Jessica Parker na oslavě 25. výročí kabelky Fendi Baguette, 2022
Amber Valletta s kabelkou Fendi Baguette a Shalom Harlow, září 2022
Foto: Getty Images
Amber Valletta s kabelkou Fendi Baguette a Shalom Harlow, září 2022
Z dnešního pohledu bylo propůjčení kabelky coby product placementu velmi chytrým marketingovým tahem. Ostatně, značka Fendi byla jedním z prvních brandů, který na tento krok kdy přistoupil. Také v samotném seriálu šlo o zlomový okamžik, jak v knize Fendi Baguette od Rizzoli z roku 2012 prozradila kostýmní výtvarnice Patricia Field: „Poté, co nám Fendi půjčila nějaké věci, byl najednou každý ochotný přidat se.” V roce 2019 se kabelka podle indexu Lyst stala top revival produktem roku, jehož vyhledávání vzrostlo o 138 %. To, že i dnes je o „bagetku” neuvěřitelný zájem, dokazují mnohé celebrity, fashion blogeři i samotný fakt, že její obliba u módních fanoušků neklesá — Fendi tak stále představuje nové edice bagetky, za které dáte i více než 100 000 korun. Na scéně se však objevil možný nástupce...
Emily Ratajkowski s half moon kabelkou od Miu Miu, červenec 2023
Foto: Getty Images
Emily Ratajkowski s half moon kabelkou od Miu Miu, červenec 2023
Takzvaná „půlměsíční kabelka” na sebe upozornila již v roce 2021, kdy se blýskla v kolekcích značek Coperni nebo Cult Gaia, a sklidila úspěch. Není divu, je funkční, a narozdíl od ikonické Baguette, minimalistická, (což je po virálních trendech typu quiet luxury nebo old money style stále žádoucí). Kabelky půlměsíční siluety se v roce 2022 objevily také v kolekcích Fendi, Balenciaga, Loewe a dalších. Navíc podle Stylight.com Google vyhledávání pojmu „Half Moon Bag” za poslední měsíce narostlo o celých 118 %.
Hailey Bieber v New Yorku, 2022
Foto: Getty Images
Hailey Bieber v New Yorku, 2022
Kendall Jenner
Foto: Getty Images
Kendall Jenner
Kabelka od The Row, značky slavných dvojčat Mary-Kate a Ashley Olsen, debutovala v podzimní kolekci 2014. S cenou okolo 30 000 Kč, na kterou vyjde, je přitom mnohem více dostupná než její předchůdkyně Fendi. Navíc již suverénně tvoří součást šatníku Hailey Bieber, Elsy Hosk, Kendall Jenner i Emily Ratajkowski. A díky svému jednoduchému a nadčasovému vzhledu představuje styl, který se často vrací a lze jej kombinovat s každým outfitem. 
Na trhu má tak obrovský potenciál udržet se minimálně stejně dlouho, ne-li ještě déle jako „bagetka”  — a tím pádem představuje skvělý investiční kousek. Které z těchto dvou krásek dáte přednost vy?
Kabelka Baguette, FENDI, prodává fendi, 100 500 Kč
1 / 6
Kabelka Baguette, FENDI, prodává fendi, 100 500 Kč