DoplňkyProč celý internet šílí po Labubu a co to o nás vypovídá
Daniel Rodgers13. 5. 2025
Z nenápadného sběratelského talismanu se stal globální fenomén. Labubu, poťouchlý a trochu strašidelný plyšák z blind boxu, visí na kabelkách Rihanny i Dua Lipy a plní TikTok. Proč ale lidé na Labubu stojí fronty ve 4.30 ráno a co tahle posedlost vypovídá o naší době?
V poslední době byste v Londýně snadno mohli nabýt dojmu, že všichni, všude a najednou nosí stejné bundy, boty, džíny... Dokonce i transdermální náplasti. Zrovna tak je tu právě teď jeden trend, který se rozšířil jako nějaká epidemie: Labubu. Sběratelská klíčenka za 13 liber, která visí na kabelkách Lisy z Blackpink,
Rihanny a
Dua Lipy, se objevila ve více než 1,2 milionu postech na TikToku a je objektem touhy stovky lidí stojících ve frontě před obchodem Pop Mart na Oxford Street. Tenhle obchod je totiž jediným místem, kde lze koupit originální Labubu i v neděli v půl páté ráno.
Labubu je teď nejprodávanějším sběratelským artiklem na světě."
Labubu se poprvé objevil v roce 2015 v dětské knize Monsters hongkongského umělce Kasinga Lunga, který nyní žije v Nizozemsku, a v roce 2019 začal Pop Mart vyrábět jeho figurku z polypropylenu. Tato antropomorfní postavička s křivými zoubky je, přiznejme si, roztomilá takovým tím způsobem „vypěstovala jsem si to v Petriho misce a teď je to moje dítě“. Prodává se v tzv. blind boxech, tedy v zavřených krabičkách, u nichž nevíte, jakou verzi jste dostali, dokud ji nerozbalíte, což činí vztah k postavičce ještě intimnějším a samotný nákup ještě zajímavějším. Až tak moc, že je Labubu momentálně nejprodávanějším sběratelským artiklem na platformě StockX, zatímco na Depop.com vyhledávání Lububu vzrostlo od prosince o 376 %. Poslední série Lububu od Pop Mart po celém světě vyprodala, nájezdy na prodejny a hlad po figurkách připomíná vysloveně Hunger Games.
Móda Labubu se mi nelíbí
V nedávném rozhovoru pro Vogue Business uvedla skupina sběratelů, že je k Labubu přitahuje „hluboce psychologická“ potřeba vlastnit něco, co je ve své podstatě plyšák pro děti. „Myslím, že pro některé lidi, jako jsem já, je mít vlastního Lububu skoro jako podstoupit úspěšnou léčbu vnitřního dítěte,“ uvedl jeden z respondentů.
Labubu používám coby terapii svého vnitřního dítěte."
„Máte pocit, že jste vlastně nikdy úplně nedospěli, a nosíte si s sebou tyhle malé kousky dětství, které jsou nostalgické, zábavné a hravé.“ Nejčastějším vysvětlením pro šílenství kolem Labubu je, že v době politické nejistoty lidé touží po rozptýlení, zábavě a úniku do pohodlnější, jakoby jednodušší doby, protože skutečný život vnímají jako příliš ponurý na to, aby se dal unést.
Na to říkám: Dospějte
Ano, situace je bezpochyby pochmurná, ale nejistota tu byla vždy a vždycky jsme z médií dostávali nějaké špatné zprávy. Ovšem jedna z věcí, která může naši planetu ještě více poškodit, je hromadění a pozdější likvidace hraček vyrobených z ropných derivátů. Když vidím někoho se třemi nebo více Labubu přivěšenými na designové kabelce, nezaujme mě jeho pokus o sebevyjádření, ale spíš ta rychlost, s jakou se nechal strhnout davem. Ne, že bych někoho vinila. Stejně jako plyšáci Jellycat předtím je i Labubu jen další barevný záblesk na internetovém radaru. Něco, co konzumujeme pár měsíců, než přijde další trend a odstartuje novou vlnu úvah a komentářů.
Samotná podstata blind boxu je návyková, protože to, co chcete, nedostanete hned napoprvé."
„Sama podstata blind boxu je návyková,“ uvedl další ze zdrojů. „Je extrémně vzácné, že dostanete právě tu figurku, kterou opravdu chcete, takže kupujete další. Některé se vám sejdou dvakrát, takže kupujete znovu. Je to jako závod.“ Jasně, jsou roztomilé. Lidé si rádi
zdobí své designové kabelky drobnostmi. Je uklidňující dělat to, co dělají ostatní. Ale žádné teoretizování nedokáže úplně vystihnout, co se tu vlastně děje: Tyhle věci jsou tak levné, rozšířené a dostupné, že nevyhnutelně získáte pocit, že je možná chcete taky.
Street style FW25 - Ready to Wear, Paris
Foto: Launchmetrics