Vůně

Kultovní parfém J'Adore v režii Francise Kurkdjiana

Dlouho očekávaná novinka z dílny Francise Kurkdjiana pro značku Dior rozhodně překvapuje. A ne jen jednou. 
Foto: Julia noni
Než byl v roce 2021 jmenován in-house parfémářem Christian Dior Parfums, vydal se Francis Kurkdjian do Grasse s kufrem plným svazků a poznámkových bloků. Po návratu do Paříže zamířil do archivu, aby objevil staré nahrávky, na nichž mluví Christian Dior. Hledal „společné rysy mezi tím, co říkal, a mnou“. Měl vůbec nějaké obavy? Kurkdjian vzpomíná na bonmot Karla Lagerfelda. „Říkal: Když ti to není souzeno, tak to nedělej. Musíš pro to být stvořený.“
Kurkdjian je pro to stvořený. Kromě toho, že jeho role zahrnuje spoustu práce, je tu také nezanedbatelný tlak na vytvoření netrpělivě očekávané nové verze vůně J'Adore, která je již více než 20 let bestsellerem – a která se musí osvědčit, pokud jde o „kvalitu, podpis, sílu, a nakonec i byznys“. Podstata inovace L'Or de J'Adore je zakořeněna v jejím „zlatém“ názvu. „Myslel jsem si, že 24karátové zlato je ryzí, ale ne, abyste získali nejčistší kvalitu zlata, musíte kov v podstatě zahřívat, dokud není tekutý, a pak dál pokračovat tak dlouho, dokud nečistoty nezmizí.“
To Kurkdjiana přimělo položit si otázku, co by se stalo, kdyby se zahřála samotná J'Adore? „Když zmizí to, co je nepotřebné, tak ti zůstane... co vlastně? Zlato není cítit. Takže jsem to musel převést do něčeho hmatatelného – převést vizi do emoce, do vůně.“
Výsledkem je zaoblená a jemnější verze původní vůně. Veškerá ostrost se zjemnila a nádherný buket jasmínu, růže, ylang-ylangu, konvalinky a fialky září v jedné bohaté, hladké koncentraci. Jak říká Kurkdjian, je to jako sluneční svit dopadající na ramena. Je to mistrovské olfaktorické dílo, věrné původní J'Adore, a přesto výrazně odlišné.
L'Or de J'Adore, DIOR, prodává Dior
Kurkdjianovou obchodní značkou, jeho kouzlem, chcete-li, je to, že dokáže vytvořit parfémy, které jsou pro nositele jedinečné a zároveň patří mezi komerční trháky. Je to dovednost, kterou si osvojil za zhruba třicet let kariéry a svým způsobem byl pro Dior také předurčen. Jeho vlastní brand, stejně jako módní dům, patří do skupiny LVMH a parfémář na počátku své hvězdné kariéry pracoval ve společnosti Givaudan vedle Calice Becker, autorky první verze J'Adore uvedené v roce 1999. Náhoda? Rozhodně ne, protože tím spojení mezi ním a Diorem nekončí.
V dětství navštěvovala jejich dům přítelkyně jeho matky, kterou láskyplně označuje jako „Françoise B“, modistka Christiana Diora, a často sdílela nejrůznější historky. „Vyprávěla mi o tom, jak se Jean Cocteau snažil získat šatník plný bílých norků,“ říká, „nebo mi ukazovala, jak se připínají špendlíky na látky.“ Kurkdjian stále volá Françoise B, které je nyní 80 let, když potřebuje nějakou drobnost navíc, kterou jinde nenajde. „Pokaždé mi řekne něco zajímavého, takže mám informace z první ruky, nejenom z knih nebo filmů.“
Kdo bude nosit L'Or de J'Adore? Při odpovědi se rozzáří. „Když začínáte jako mladý parfémář, řeknou vám, abyste přemýšlel o tom, kdo bude vůni nosit. Říkají: „Ta je taková, ta je onaká, ta jezdí v BMW.“ A to pro mě bývalo vzrušující. Ale teď? Vůbec mi to nedává smysl. Christian Dior kdysi řekl: „Mými modelkami jsou všechny ženy světa“. A mně se tak ulevilo, když jsem to slyšel, protože se tu bavíme, o co nejširším publiku,“ říká a zároveň sám dostává odpověď na otázku společných rysů s Diorem. „A nutí mě přemýšlet… 'Jo, mám to'.“
Foto: courtesy of dior
Článek vyšel v originále na vogue.co.uk.