Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vůně

Nostalgické vůně: Co nás naučily devadesátky

Cindy Kerberová17. 11. 2020
Ať už si je pamatujete, nebo je znáte jen z vyprávění rodičů, devadesátá léta v nás všech zanechala nesmazatelnou stopu i díky vůním, z nichž se nakonec staly ikony. Androgynní i prvoplánově svůdné, výrazné i lehké jako mořský vánek. Každá je jiná a přece je něco spojuje. Než se začnete honit za nejžhavějšími novinkami, podívejte na ty, u kterých to všechno začalo.
Udržet se na trhu dva, tři, pět let se v současnosti bere u vůní jako úspěch. Byznys s parfémy se zrychlil a rozrostl do takových rozměrů, že se v něm leckdo snadno ztratí. Upadnout do zapomnění nikdy nebylo jednodušší a nechat se nahradit mladšími modely se bere za samozřejmost. A přesto tu jsou stále voňavé lahvičky, které přežily turbulenci 90. let, radikální změny začátku milénia a stále mají co říct. Zatímco na Sun Moon Start od Lagerfelda, Cabotine od Gres, Blonde od Versace a stovky dalších už dávno všichni zapomněli, malý zlomek devadesátkových parfémů tu pořád zůstává a nosí se stejně dobře jako v roce svého vzniku. Tajemství úspěchu? Nebát se jít proti proudu trendů, všech marketingových pravidel a pouček trhu. Neboli: přežije jen ten, kdo je skutečně originální a nesnaží se uspokojit všechny za každou cenu. 

Třicátníci

Klobouk a kalhoty, oboje vintage Neiman Marcus
Foto: Kolby Knight
Klobouk a kalhoty, oboje vintage Neiman Marcus
Letos to je třicet let od uvedení trojice s růží v srdci a pižmem a ambrou v základu. Zatímco Trésoru od Lancôme vévodí ovocné a pudrové tóny, Eau du Soir od Sisley a Dune od Dior stojí na pevných dřevitých základech a bílých květech ylang-ylangu a jasmínu. Každý je jiný, přesto je kromě věku spojuje jedno – naprosto nezaměnitelná emoce. Silná natolik, že je ze scény nesmetlo nic. Jejich tvůrcům se povedlo opravdové kouzlo, jen se zkuste nadýchnout jednoho z nich a uvidíte, co to s vámi udělá. Představují eskapismus v ryzí podobě, únik ze šedé reality dnešních dnů. 
Parfémová voda Trésor, LANCÔME, prodává Sephora, od 1750 Kč
1 / 3
Parfémová voda Trésor, LANCÔME, prodává Sephora, od 1750 Kč

Wind of change

Devadesátá léta položila základy hned několika kategoriím vůní, jak je známe dnes. Bez Muglerova Anděla, Pleasures nebo CK One by neexistovaly stovky a tisíce dalších parfémů a ani by nevznikla celá řada značek, kterým právě tito průkopníci a jejich autoři nastavili směr a určili cestu. Ve chvíli, kdy se v parfumeriích objevila transparentní lahvička se šedým víčkem a logem japonského návrháře Issey Miyakeho a lahvička od Bulgari s vůní zeleného čaje, bylo jasné, že se něco děje. L'Eau d'Issey, kterou namíchal Jacques Cavallier, byla jasným protikladem osmdesátníkových vůní a stylu vůbec. Tento nenápadný parfém se stal pro beauty svět tím, čím kolekce Marca Jacobse pro Perry Ellis v módě. Všechno rázem bylo jinak. 
Šaty, Zara; náušnice, Saint Laurent
Foto: Kolby Knight
Šaty, Zara; náušnice, Saint Laurent
„Nastal čas na očistu, všichni chtěli mít všechno stoprocentně jasné, zřejmé, transparentní,“ vzpomíná Cavallier. Radikální odklon od překombinovaných orientálních parfémů strhl úplnou lavinu. Alberto Morillas představil v roce 1993 nejúspěšnější unisexovou vůni všech dob CK One, brzy nato jemně květinovou Pleasures pro Estée Lauder a v roce 1996 ještě Acqua di Giò pro Armaniho. To už se ale dostáváme do další kategorie. Zjednodušení a touha po nových tvářích připravila ideální půdu pro koncept Jo Malone s dominantními ingrediencemi rovnou v názvu, katapultovala skincare značku Clinique mezi velké hráče s vůněmi díky Happy a hradba mezi dámskými a pánskými vůněmi začala padat stejně jako Berlínská zeď. 
Toaletní voda L'Eau d'Issey, ISSEY MIYAKE, prodává Sephora, 1990 Kč
1 / 6
Toaletní voda L'Eau d'Issey, ISSEY MIYAKE, prodává Sephora, 1990 Kč

Vodní živel

Oblek, Zara; vintage doplňky
Foto: Kolby Knight
Oblek, Zara; vintage doplňky
V uších zněla Nirvana, Savage Garden, ale i Spice Girls nebo Mariah Carey. Na módní scénu vtrhla nová generace, vedli ji Alexander McQueen, John Galliano a Marc Jacobs. Džíny sklouzly na boky, spolu se Cindy, Naomi, Claudií a Christy jsme zpívali Freedom, koupili si první mobil o velikosti menšího pádla, objevovali svět nových technologií. A spolu s nimi i nové možnosti, jak zachytit vůně, které do té doby byly nemyslitelné. Jako třeba voda. Kdo doma neměl Cool Water od Davidoff, Armaniho Acqua di Giò, Light Blue od Dolce & Gabbana nebo L'Eau Par Kenzo, ten pravé devadesátky nezažil. 
Toaletní voda L'Eau Par Kenzo, KENZO, prodává Sephora, 1190 Kč
1 / 5
Toaletní voda L'Eau Par Kenzo, KENZO, prodává Sephora, 1190 Kč

Proti všem

Šaty, Zara; pásek, Loewe; náušnice, Saint Laurent; vintage rukavice
Foto: Kolby Knight
Šaty, Zara; pásek, Loewe; náušnice, Saint Laurent; vintage rukavice
Rok poté, co odstartoval minimalistickou revoluci, představil Jacques Cavallier další klasiku 90. let. Doslova. Jeho Classique pro Jean-Paula Gaultiera popřel vše, co říkal v L'Eau d'Issey. Současný in-house parfémář módního domu Louis Vuitton vytvořil jednu z nejznámějších a nejprodávanějších vůní. Okázalou díky tuberóze a orchidejím, sladkou díky vanilce, hrušce a švestkám, probouzející emoce a touho po uspokojení, za což může kombinace růže, ylang-ylangu, skořice, pižma a ambry. Flakon inspirovaný tělem May West, který použila ve 30. letech Elsa Schiaparelli a poté mj. Kim Kardashian, najdete v mnoha sběratelských variantách. Maurice Roucel vytvořil pro Hermès 24 Faubourg, vůni elegance, dokonalosti a dobrého vkusu, která se dědí z generace na generaci. A díky J'Adore od Diora devadesátky skončily stejně jako začaly, ve velkém stylu, nepřehlédnutelně a v oparu z bílých květů. 
Parfémová voda Classique, JEAN PAUL GAULTIER, prodává Douglas, 1999 Kč
1 / 3
Parfémová voda Classique, JEAN PAUL GAULTIER, prodává Douglas, 1999 Kč

I love to hate you

Devadesátkové vůně se především popisují jako úsvit unisexu a čistoty, ovšem je tu ještě jedna jejich tvář a tu reprezentuje Angel, Hypnotic Poison a Allure. Kultovní vůně, které do unisexu ani svěží kategorie rozhodně nezapadají. Spojuje je jedno, buď je milujete, nebo nenávidíte. Nic mezi tím. Všechny patří do kategorie orientálně vanilkové. Náhoda? Rozhodně ne. Právě tato kategorie rozděluje veřejnost jako žádná jiná, za což mohou její nejvýraznější představitelé. Angel do dneška rozdmýchává emoce takovým způsobem, že ostatní jen mohou tiše přihlížet.
Vintage body; šortky, Versace; náušnice Chanel
Foto: Kolby Knight
Vintage body; šortky, Versace; náušnice Chanel
První znovunaplnitelný parfém v mnohém předběhl svou dobu. Zkuste si přivonět k Hypnotic Poison od Diora dnes. Že vám v roce svého uvedení nevoněl, neznamená, že jeho kouzlu nepodlehnete později. Dvacet dva let od svého uvedení mu nelze upřít nezaměnitelnou krásu a odvahu. Módnímu domu tenkrát kraloval John Galliano, představil svou vlastní vizi francouzského národního pokladu a nová vůně do konceptu skvěle zapadla svou neskrývanou drzostí a sex-appealem, který se na hony vzdaloval romantickým představám Monsieur Diora o ženách coby křehkých květinách, jejichž jedinou funkcí je zdobit. Ve své době velmi rebelský počin, stejně jako Allure od Chanel, parfém sofistikovaného flirtování i příslibu lepšího já neboli předzvěst self-care vlny. Ve výčtu rebelů nelze zapomenout na Serge Lutense, který právě v 90. letech založil svou vlastní značku neotřelých vůní. 
Toaletní voda Hypnotic Poison, DIOR, prodává Sephora, 2 090 Kč
1 / 3
Toaletní voda Hypnotic Poison, DIOR, prodává Sephora, 2 090 Kč
Foto: Dior
Poučení z toho všeho? Ať už děláte cokoliv, nebojte se popustit uzdu své fantazie a vydejte se směrem, kudy předtím nikdo nešel. Není totiž nic nudnějšího než pohodlné, vyšlapané cestičky, kde vás už nemůže nic překvapit.
Foto: Kolby Knight
Modelka: Isabelle Maniscalco
Styling: Taylor Greeley (Ennis INC.)
Make-up a vlasy: Kacie Corbelle (Ennis INC.)
Asistent stylisty: Noha