Vůně

Jedno přání vládne všem. Jak a proč být intense

Víc radosti, víc ženskosti, víc všeho. Parfémáři jsou skálopevně přesvědčeni, že emoce v růžových a šafránových flakonech potřebují upgrade, a tak přicházejí s intenzivnější podobou svých původních záměrů. 
Foto: Profimedia.cz
Kourtney Kardashian pro Vogue Mexico

#intense

Jedno slovo vládne všem. Ne, to není variace na Pána prstenů. Je stále výraznější trend, kterému podléhají všichni. Přinejmenším to platí ve světě parfémů. Už nestačí být jen krásnou a úspěšnou vůní, jde o mnohem víc. Intenzivnější emoce, intenzivnější prožitky, intenzivnější přitažlivost. A tak se u spojení slov eau de parfum začalo objevovat slovíčko intense. Parfémáři si pohráli s původními vůněmi. Přeskládali jejich ingredience, sem tam nějakou ubrali, aby mohli zase jiné přidat, a to vše ve jménu silnějšího zážitku.
Nejde samozřejmě o žádnou náhodu, proč se tento trend ve spojení s parfémy objevuje na sklonku této dekády. Zvykli jsme si prostě mít všechno, hned a ve velkém. Intenzivní variace na úspěšné vůně nám tak nastavují zrcadlo. Chcete víc? Máte to mít, ale nečekejte, že to bude stejné jako na začátku. A velmi často to také znamená jít s vlastní kůží na trh a nezaniknout v anonymním davu, naopak být jeho intenzivním prvkem, který nelze jen tak lehce přehlédnout. Touha po pozornosti se z virtuálního světa stává skutečnou. Ale je pro každého? 
Arizona Eau de Parfum Intense, PROENZA SCHOULER, 99 €
Parfémová voda Woman Intense, CALVIN KLEIN, 2140 Kč
La Petite Robe Noir Intense, GUERLAIN, prodává Marionnaud, 2199 Kč

#iwantmore

Tato dekáda přinesla bestsellery jako od Armaniho, La Vie Est Belle od Lancôme, Gucci Bloom i Guilty, pánský Bleu de Chanel, Sauvage od Diora, Carolina Herrera představila svou Good Girl, Cartier La Panthère, Burberry Body a Frederic Malle Portrait of a Lady. Své voňavé portfolio začaly budovat módní domy Elie Saab, Maison Margiela, Jimmy Choo, Proenza Schouler, Bottega Veneta, Alaïa i Miu Miu.
Z niche značek se staly globální brandy pro širší masy, naučili jsme se jména nejlepších „nosů“ i rozeznávat základní ingredience. To samo o sobě by stačilo, jenže jsme ve 21. století, kde emoce a zážitky nabraly rychlost světla a nestačí na naši neustálou touhu po něčem novém. S tím souvisí i druhá stránka, jste-li „vidět“, zvyšujete svou šanci stát se také dobrým terčem. Máte na to opravdu odvahu? Výborně, jen do toho.
Tak dobře. Víc je víc. Ale není škoda přinášet pořád přelomové novinky, když upgrade udělá často mnohem lepší práci? Ani Apple neopouští svůj iPhone, ale uvádí jeho rychlejší, chytřejší a efektivnější varianty. Stejně to funguje i v současném voňavém byznysu. Nechat se uspokojit novinkou a zároveň mít důvěrně známý pocit v případě intense parfémů funguje. Postupně během posledních pět let nabral trend na síle, a tak si budeme 2010s pamatovat jako desetiletí intenzivních emocí. 
Mon Guerlain Intense, GUERLAIN, prodává Marionnaud, 2999 Kč
Parfémová voda Joy Intense, DIOR, 2867 Kč
Parfémová voda Her Intense, BURBERRY, prodává Fann, 2305 Kč

Intenzivní tutoriál

Vybrat si z intense vůní není žádná věda. Nechte se prostě vést svým instinktem. První myšlenka, která vás u parfému napadne, je ta správná. Nepátrejte po ingrediencích, mohou dost klamat tělem. Parfémáři klidně namíchají květinovou vůni bez květin, ryze romantické tóny dají do pánských vůní a kouřové, dřevité akordy ve velkém do dámských. A vlastně si nelámejte hlavu ani se základními kategoriemi. Prostě noste, co chcete. Je to vaše kůže, vaše pocity, vaše image. Tak proč se nechat neustále svazovat starými pravidly. 
Ještě jedna cenná rada na závěr. Nešetřete. Na kvalitě, ani kvantitě. Jak radí jeden z nejúspěšnějších parfémářů Rodrigo Flores-Roux: 
Přistoupíte-li do výtahu a nikdo se z vašeho parfému nerozkašle, nebo vás nepožádá o telefonní číslo, nanesli jste ho málo.“
Ristretto Intense Café, MONTALE, prodává Montaleparfums.com, 145 €
Parfémová voda Tuscan Leather Intense, TOM FORD, prodává Douglas, 7500 Kč
Parfémová voda Baikal Leather Intense, NICOLAÏ, prodává VaVa-Voom, 4500 Kč