Trendy

Jak instagramové filtry mění tvář krásy

Filtry na sociálních sítích vytvářejí iluzi bezchybné pleti a i značky využívají při uvedení nových produktů umělé reality. Stane se snad z e-make-upu něco zcela běžného?
Mohli byste klidně říct, že kosmetický průmysl je vlastně o filtrování reality. Přesně to bylo heslo značky Max Factor, když před lety uváděla Pan Stik make-up. Blurring je stále oblíbeným prodejním argumentem a vylepšená pleť dala vzniknout celé nové kategorii produktů, které zdokonalují pleť.
Představte si však, co by Max Factor řekl, kdyby žil v dnešní době plné snapchatových filtrů. Zapomeňte na oblíbený odstín rtěnky a make-upu, insta filtr je vaše nová kosmetická vizitka. 
Je tu snad někdo, kdo nevyzkoušel virální trend FaceApp? Sdílení fotky vrásčitého já pak bylo jedním z největších trendů v roce 2019, přičemž se účastnily snad všechny celebrity od Lady Gaga přes Courteney Cox po Beyoncé a Taylor Swift (které stále vypadaly neuvěřitelně dobře.)
Klasická selfie bez úprav už asi nestačí. Sebevyjádření nyní není jenom o vašem účesu a líčení, ale také o tom, jaký digitální filtr si vyberete.
Foto: Getty Images

Hranice se stírají

Instagram a Snapchat aktualizují nabídku filtrů každou sezonu, stejně jako designéři představují nové kolekce. Někteří uživatelé truchlí nad ztrátou předešlých filtrů, jiní poměrně rychle přicházejí na chuť horkým novinkám. Asi jako když musíte mít tu novou kabelku od Gucci a boty Balenciaga. Filtry na Snapchatu přicházejí a odcházejí, takže nikdy nevíte, kdy ho použijete naposledy. 
Stávají se z nás avataři sociálních sítí, překračujeme hranice reality a vytváříme extrémní verze sebe sama. Ale proč? „Sociální sítě nejsou jen o vzhledu. Zde se naše identita mění ve figurku, která soutěží o lajky, zpětnou vazbu a přátele,“ píše Will Storr ve své knize Selfie: How the West Became Self-Obsessed. Najednou je z vaší identity jen začátek příběhu, vy se stáváte sociálním experimentem a čekáte, jak budou lidé reagovat na to, jak vypadáte. 

Nejdřív krása, potom zábava

Pozitivní je, že nástup bláznivých selfie potlačil špulení rtů a nepřirozeně vyžehlenou pleť. Co může být po letech seriózního pózování víc cool než digitální veze sebe sama se svatozáří okolo hlavy z plátků pizzy nebo dvěma srdíčky místo očí? Tyto filtry dávají jasně najevo, že se neberete příliš vážně a umíte si ze sebe udělat legraci.
Na druhou stranu nelze přehlédnout, že jsou plné charakteristických znaků, které si spojujeme s ženskou krásou: velké oči v manga stylu, natočené řasy, špičatá brada a rty ve tvaru srdíčka. Stejně jako princezny od Disneyho a panenky Barbie jsou to přehnané zdokonalené verze. Nevracíme se při jejich používání tak trochu ke starému stereotypnímu přístupu ke kráse? Nejsou náhodou důkazem toho, že jsme stále otroci zastaralých doktrín?
Přístup „nejdřív krása, potom zábava“ přináší vysvětlení, proč jsou tyto filtry tak populární. Můžete si pohrát se svou fotkou: obklopit se hvězdičkami, udělat si bezchybnou pleť a zářivě bílé zuby a oči. Dostanete filtrovanou podobu, kterou chcete, aniž bystě vypadali, že vám na dokonalosti záleží. 

Budoucnost e-make-upu 

Zdokonalující produkty s rozostřujícím efektem tu byly vždy. Od make-upu Revlon PhotoReady Instafilter po kultovní paletky Hourglass Ambient Lighting Palette a Hollywood Flawless Filter Charlotte Tilbury. Není tedy divu, že kosmetický průmysl chce využití potenciálu, který filtry představují. Kylie Jenner vytvořila nedávno ve spolupráci s Instagramem filtr, který umožňoval vyzkoušet odstíny všech nových rtěnek, stejného postupu využila také Charlotte Tilbury.
Poslední dobou jsme svědky toho, kdy instagramové filtry inspirují kosmetické značky ke vzniku nových produktů. Tak například ten s pihami má za následek uvedení hned několika tužek, třeba od značky Lime Crime nebo Milk Makeup.

Méně kýče, víc cool 

Je až neuvěřitelné, že v době plné individuality a personalizace se z nás na Instagramu stávají klonovaní jedinci. Ale možná ne na dlouho. Influenceři začínají následovat Rihannu a Arianu Grande a vytvářejí své vlastní filtry, které jsou víc cool a méně kýčovité, už žádná svatozář z plátků pizzy. Stačí sledovat hashtagy jako #instafilter #instamask a #ar. Nastane však někdy doba, kdy opět budeme postovat fotografie zcela bez filtrů?