Trendy

Úžasná kosmetika pro milovníky vintage stylu

Staré receptury, které fungují i dnes. Obaly jako z filmu pro pamětníky... Vintage kosmetika má své kouzlo i jasný vzkaz o udržitelnosti. Ty nejvymazlenější značky, jejichž historie sahá do dávné historie, a zároveň mají hodně co říct i novým generacím, teď s Vogue CS můžete prozkoumat jednu po druhé.
Lékárenské obaly, časem prověřené receptury, doplnitelné designové obaly coby samozřejmost, nostalgická estetika. Vintage kosmetické značky obstály tvrdou zkoušku časem a dnes přinášejí jeden ze způsobů, jak mít lepší pleť, radost i hřejivý pocit z toho, že se chováte zodpovědněji než dřív.

Bienaimé 1935

Foto: Courtesy of Benjamin Vigliotta
V dřívějších dobách bylo zcela běžné, že se krásné obaly pudrů a rtěnek opětovně doplňovaly. Značku Bienaimé 1935 ze 30. let minulého století vzkřísila Cécilia Mergui, která během jedné aukce narazila na její vintage pudřenku. Před čtyřmi lety si pak zakoupila rovnou celý brand, aby tvorbu parfémáře Roberta Bienaimé oživila a navázala na jeho odkaz. Následně se spojila se sklárnou v Normandii, která patří do programu Entreprise du Patrimoine Vivant (podnik živoucího dědictví), výrobu mýdel zadala do Marseille, tradičního sídla mýdlářů ve Francii, a samotné vůně zase do Grasse, světového centra parfémářství. A co víc, značka je nějakou dobu k dostání již i u nás, díky doktorce Radce Středové a její dceři Adéle, které na pražském Smíchově provozují La Pharmacie Française.

T.LeClerc

Foto: archiv značky
Tuto značku jsem objevila někdy v polovině 90. let — díky televiznímu pořadu, který se věnoval tradičním francouzským beauty značkám. Hned při své příští návštěvě Paříže jsem pospíchala do lékárny, abych si ten tolik opěvovaný pudr ve stříbrné pudřence osobně koupila. Samozřejmě odstín Banana, ikonu mezi ikonami. A dodnes, pokaždé, když zahlédnu logo z roku 1881, mě přepadne nostalgie i nutkání pořídit si další balení. Rýžový pudr se  přitom v průběhu času dočkal vedle sypké podoby i té kompaktní, od začátku jsou ryze veganské, přičemž ke stávajícím 12 odstínům přibudou ještě další dva. Mimochodem, za úspěchem těchto netradičně zabarvených pudrů stojí lékárník Théophile LeClerc, který ve volném čase rád maloval a míchal vlastní barvy. Co dokážou tyto vynálezy? Cokoliv jen chcete i potřebujete. Meruňkový pudr rozjasní unavenou pleť, banánový kryje tmavé kruhy pod očima, kaméliový zkrášlí velmi světlou pokožku, orchidejový vám vtiskne svěžest a zdravý jas, zelený neutralizuje zarudnutí, okrová růžovou a podobně. Vedle pudrů se ale v portfoliu značky vyjímají také tužky proti únavě, řasenky, sametové rtěnky, štětce, gelový bronzer i vůně. Ač je toho opravdu nespočet, barevné pudry stále zůstávají tím, co dělá T.LeClerc must-have brandem. 

Rancé 

Foto: archiv značky
Historie francouzské značky Rancé sahá až do počátku 17. století, kdy se rodina věnovala v Grasse výrobě parfémovaných rukaviček. O více než sto let později se proměnila v klasický parfémářský dům, u kterého nakupoval třeba i Napoleon Bonaparte. Maison Rancé, jehož část portfolia ve vintage designu ulovíte také v pražském concept storu MySkino, se však počátkem 20. století přestěhoval do Milána, kde dnes sídlí i muzeum. Vede ho Giovanni, příslušník sedmé generace rodiny Rancé. Mezi bestsellery se řadí vůně Joséphine a Hélène, jména úzce spojená s osudem Napoleona, ale také Élise, Héroïque, Eau de France, Rue de Soleil, mezi nejnovějšími výtvory Désirée, mystická Sharisme Insensé či éterická Alchimie du Matin

Buly 1803

Officine Universelle Buly není třeba dlouze představovat, ve Vogue CS se s touto značkou setkáváte prakticky od začátku. Proč ji tak milujeme? Ach, kde mám začít? Design, vůně, zážitky, balení, osobnost současné majitelky Victoire de Taillac-Touhami... vše, co tato značka vyrábí, je tak... francouzské, noblesní a tak trochu drzé! Dnešní Buly sice staví na tradicích zakladatele Jean-Vincenta Bullyho, ale zároveň nepřestává inovovat, rozrůstat se (pro Česko a na Slovensko funguje e-shop) i překvapovat. Vedle parfémů na vodní bázi, voňavých olejů na tělo, svíček, legendárního krému na ruce, exfoliačních tělových pudrů vám vykouzlí radost například parfemované zápalky; Eau Gymnastique, sprej na osvěžení tenisek; vonné soli, rozjasňujicí ibiškový pudr; přírodní žvýkačky nebo ta nejhezčí mezizubní nit, jakou jste kdy viděli.

Claus Porto

Foto: archiv značky
Ovšem nejen ve Francii se mohou chlubit stylovými vintage značkami. Historie portugalské značky Claus Porto se začala psát od roku 1887, kdy němečtí podnikatelé Ferdinand Claus a Georges Schweder rozhodli postavit továrnu na mýdla a vůně, kterou zasadili přímo do historického centra města Porto. Podnik funguje dodneška. Čtvrtá generace potomků se stará o to, aby nejen krásná tuhá mýdla a kolínské vody dělaly radost všem, co si potrpí na kvalitu, přírodní ingredience, a nedají dopustit na klasiku. A protože jsme zabrousili na prosluněný jih Evropy, nechybí zde záplava barev, pestrých potisků a motivů citrusů. Nabídka tělových produktů je natolik pestrá, že si každý vybere více než jeden — a nedivte se, když se náhodou přistihnete u toho, že jste mýdla začali zuřivě sbírat. V Česku tuto značku najdete mimo jiné v Byssine nebo MySkino.