Health & Fitness

Vše, co jste chtěli vědět o józe

Jóga je dnes k vidění prakticky všude. Sociální sítě jsou plné ohebných celebrit na tropických plážích a díky nim se cvičení může na první pohled zdát lehčí, než ve skutečnosti opravdu je. Vyzpovídali jsme proto zkušené instruktory a zeptali se na jediné: k čemu je jóga dobrá a jakou tedy vybrat?
Zrodila se v Indii a v překladu ze starověkého sanskrtu znamená úplné spojení mysli, těla a duše. Zatímco západní svět se v začátcích při cvičení soustředil hlavně na vytvarování postavy, dnes má jóga díky východním tradicím a učení daleko hlubší význam.
Její krása spočívá v tom, že nepracuje jen se svaly, ale zaměřuje se také na mysl, správné dýchání, cirkulaci, uvolnění fascií a zvyšování kapacity plic. V závislosti na druhu vám dodá více energie, nebo naopak zklidní tělo sužované stresem.
Stačí 15 až 20 minut denně. Pokud jste unavení, načerpejte síly v pozici viparita karani. Po celou dobu cvičení nezapomeňte dýchat.
Foto: Getty Images

Hatha jóga

V praxi byla původně zaměřena na ovládnutí těla, jako příprava na duchovní praxi. Zaměřuje se na jógové pozice (ásany), dechové praktiky, meditaci a pohyb energie. Mnoho stylů se vyvinulo právě z této jógy.

Kundalini jóga

Je velmi dynamická. Cviky doprovází zpěv, dechová cvičení a intenzivní soustředění. Učitel určí tempo každé série, takže se můžete naplno zaměřit na dýchání, jednotlivé pozice a meditaci.

Aštanga jóga

Vytvořil ji Pattabhi Jois v Indii jako odezvu na starověké filozofické texty. Vyznačuje se rychlým tempem bez hudby nebo pomůcek. Skládá se ze šesti sérií různých pozic, které byste měli praktikovat šest dnů v týdnu. Jelikož je však tělo každý den trochu v jiné kondici a má jiné potřeby, mění se i praxe a její průběh.

Iyengar jóga

Pokud hledáte dynamickou jógu se spoustou pohybu, Iyengar není tou pravou volbou, jestli se však chcete dostat do hloubky každé ásany, pak byste ji měli rozhodně vyzkoušet. Pojmenovaná byla po B. K. S. Iyengarovi a zdůrazňuje detaily, přesnost a zarovnání těla při provádění pozice a při ovládání a prodlužování dechu.
Foto: Getty images

Těhotenská jóga

Lekce má snadný nenáročný průběh, protože těhotenská jóga není v žádném případě výkonnostní cvičení. Je to spíše soubor technik, jak pracovat s tělem v těhotenství, aby se nastávající maminky dokázaly koncentrovat a zklidnit pocity. Má naladit na spolupráci s dítětem a naučit je, jak cvičit, aby zpružnily tělo pro co nejpřirozenější porod.

Heli jóga 

V nevadských národních parcích nebo i jinde po USA můžete vyzkoušet speciální jógový zážitek. Vyzvedne vás limuzína a odveze na heliport, odkud vás helikoptéra odveze na vrcholky nevadského Údolí ohně. 
Než začne lekce jógy, prvních 15 minut se věnuje výhledu do údolí. Poté je pro vás připravena lekce vinyasa jógy s tradiční meditační hudbou nebo za doprovodu Davida Bowieho, Prince či George Michaela. Po lekci následuje focení selfie nebo profesionálních jógových fotografií, které můžete postovat na Instagram. Záleží jen na vašem rozpočtu. Na závěr vás čeká jednoduchá veganská snídaně a pak návrat domů.

Jóga se zvířaty

Už jste určitě slyšeli nebo četli o lekci jógy, kde vám společnost dělají kůzlátka, lamy, kočky, koně, nebo můžete navštívit oblíbené lekce se psy. Někde jsou zvířata pouze společníky, jinde partnery při cvičení nebo provádíte pozice přímo na hřbetu koně.

Yoga Raves

Pokud jste fandové bláznivých věcí, pak vyzkoušejte trendy jógu, která přišla z Argentiny a stala se populární nejen v zemích Jižní Ameriky, ale i USA, Švédsku, Dánsku nebo v Berlíně. Jógová lekce připomínající party není o zvládnutí těžkých pozic, naopak praktikujete základní ásany, během kterých kontrolujete správné dýchání zpíváním oblíbených songů.