Krása

Co bude se světem krásy a Gucci Beauty?

Alessandro Michele koncem listopadu oznámil, že po mnoha letech opouští Gucci. A pláče nejen svět módy, ale hlavně beauty scéna. Proč nám bude jeho estetika tolik chybět?
Sotva se 23. listopadu vynořila zpráva o odchodu Alessandra Michela z pozice kreativního ředitele značky Gucci, začaly sociální sítě plnit příspěvky věnované právě tomuto geniálnímu návrháři. Herečka Tracee Ellis Ross na svém Instagramu zveřejnila video z LACMA Art + Film Gala, kde měla na sobě třpytivé šaty, samozřejmě od Michela. Harry Lambert, dvorní stylista zpěváka Harryho Stylese, zase zveřejnil fotografii květinového obleku Gucci (model vynesl zpěvák na předávání cen American Music Awards 2015). Vzpomínky a děkovačky nebraly konce. A není divu, ve fashion světě to byly právě návrhářovy kreace a výstřednost, které setřely genderové normy a jakékoliv časové určení. Zasloužil se ale ještě o jedno — ač odnož Gucci Beauty existovala ještě předtím, než přebral vládnoucí otěže domu, právě on se zapsal do dějin krásy mistrovským kouskem — změnil to, jakým se kupuje, prodává a především vnímá make-up či vůně. Vraťtme se ale pěkně na začátek... 
Foto: Gucci Beauty
Psal se rok 2014. Kim Kardashian se vdala za Kanyeho a Fridu Giannini čekal poslední rok na pozici kreativní ředitelky Gucci. Návrhářka již na své debutové přehlídce roku 2005 představila vizi, kterou popsala jako inteligentní druh glamouru a odhalila při tom kompletní řadu líčení zahrnující rtěnky, řasenky i pudry na obličej. Černé obaly se zlatavým nádechem a vyrytým reliéfem s logem G od Fabiena Barona měly dle oficiálního vyjádření znázorňovat silnou ženskost s moderním nádechem. Nezapomenutelný byl i okamžik, kdy světlo světa spatřila rtěnka Audacious Color-Intense v odstínu Iconic Red, která měla našlápnuto stát se ikonickým kouskem. První a jedinou tváří kolekce se tehdy stala Charlotte Casiraghi, vnučka hollywoodské hvězdy a monacké kněžny Grace Kelly. Jenže zrození původní linie Gucci Beauty bylo utnuto dříve, než se vůbec stihlo odehrát. Příchodem Michela roku 2015.
Původní produkty přitom nezmizely z nabídky okamžitě. (Kosmetika Gucci se vyrábí na základě licenční smlouvy — nejprve ve spolupráci se společností P&G Prestige, nyní s Coty. Licenční smlouvy mají obvykle datum začátku a konce platnosti, takže jakmile vypršela původní smlouva, sortiment se již jednoduše nedoplnil). 
V květnu 2019 se však Alessandro Michele — po svém gigantickém úspěchu na přehlídkovém mole — zaměřuje na rtěnky. Jeho debut pod hlavičkou Gucci Beauty obsáhne tři rtěnky v 58 nádherných odstínech — Rouge à Lèvres Satin (se saténovým finišem), Rouge à Lèvres Voile (s průsvitným finišem) a Baume à Lèvres (hedvábně jemný balzám na rty s průhledným finišem). Ambasadorkou se stává Dani Miller, frontmanka punkové skupiny Surfbort, jejíž nedokonalý úsměv s mezerami mezi křivými předními zuby zvěčnil fotograf Martin Parr. V Micheleho kolekci rtěnek se zároveň blýskla červená, korálově červená Goldie Red, jejíž odstín odkazuje na starý Hollywood a která byla k mání v pouzdru s retro motivem květin. „Smyslem je vytvořit zlidštěný pohled na věc, ať už je jakkoliv zvláštní,“ uvedl Alessandro Michele pro Vogue, když se snímky objevily na billboardech, na zadní straně našeho vůbec prvního vydání Vogue Beauty či zdech budov v rámci Michelova projektu Gucci Art Wall. „Ta podivnost je lidská, až je to krásné.“ Mimochodem, to bylo vůbec poprvé, co v kosmetických promo materiálech zaznělo slovo podivnost...
Další zářez? Reklamní spot, který natočil Glen Luchford pro první autorský parfém Gucci Bloom. Ve videu, které v roce 2017 zbořilo internet, si zahrála fotografka Petra Collins, modelka Hari Nef a Dakota Johnson. Značný podíl na reakci publika nesla silná atmosféra a podmanivý soundtrack od Portishead. A máme tu i další Michelovy skvosty jako třeba gelový lesk Éclat De Beauté Effet Lumière, který vybízí k experimentování. „Vaše nedostatky vlastně nejsou žádné nedostatky,“ řekla Dani Miller a svůj komentář vysvětlila: „Ano, existují standardy krásy, ale pokud do nich nezapadáte, můžete si i tak užít večírek a oslavit spolu se svými nedokonalostmi sami sebe.“
Zatím není jasné, co se stane s Gucci Beauty po Michelově odchodu z firmy, nicméně by asi bylo moudré zásobit se lahvičkami jeho kolekce vůní Alchemist's Garden, případně hydratačními balzámy na rty Baume à Lèvres, dokud to jde. Alessandro Michele totiž může v brzké době zazářit v jakémkoliv oboru, avšak beauty byznys by mu slušel ze všeho nejvíce.