Beauty talk

Beauty talk s Azzi Glasser. Jak voní Johnny Depp a co má společného s Terezou Maxovou?

Do jejího ateliéru chodí Johnny Depp, Cindy Crawford i členové královské rodiny. Když chcete mít svůj vlastní, unikátní parfém, zavolejte jí. Co na jejích vůních tak jiného? Stejně jako ona sama, vyčnívají z davu a nedají se zařadit do žádné škatulky. Tvoří kategorii samy o sobě. Fashion & beauty editor Cindy Kerberová si popovídala s Azzi Glasser, parfemářkou, jejíž práci musíte poznat na vlastní kůži i vy.
Foto: archiv Azzi Glasser

Číslo jedna

Když mi bylo 19 let, napsal o mě článek Cosmopolitan, na základě kterého mě kontaktovala jeden parfemářský dům. Otestovali si můj nos, a protože jsem měla jsem jedny z nejlepších výsledků vůbec, nabídli mi práci. Zlom v kariéře nastal v roce 2000, kdy jsem založila vlastní firmu a uvedla první vůni pro značku Agent Provocateur. Dodnes je jedním z mých nejoblíbenějších. Jeho koncept šel úplně proti trendu čistých, lehkých vůní devadesátek, kdy se všichni voněli CK One, Eau d‘Issey, vůně se řídily podle trendů a všechno mi přišlo stejné. Byla jsem přesvědčená o tom, že nastal ideální čas uvést sofistikovaný, provokativní a návykový parfém, který na kůži dlouho vydrží. Poprvé jsem použila ingredience jako šafrán, májovou růži, magnolii z Francie a taky vetiver, který se běžně používal v pánských vůních. 

Na míru

Miluji míchat vůně na míru a taky pro svojí vlastní značku The Perfumer’s Story by Azzi. Viděla jsem na trhu příležitost, protože nikdo nedělal parfémy na míru, které zachytí individualitu svého nositele. Většina vůní se řídí kategoriemi, orientální na bázi oudu, svěží s neroli, květinové s růžemi. Chtěla jsem začít dělat kompozice založené na osobnosti a stylu dané osoby, každá s vlastním příběhem, odkazem na umění. Poptávka po něčem unikátním, originálním a něčem, co vyčnívá z davu neustále roste, jen v loňském roce o 95 procent. Chodí za mnou nejrůznější lidi, všechny spojuje jedna věc - jsou unaveni z toho, co běžně nacházejí na pultech obchodů a hledají skutečný luxus. Něco, co není jen o penězích, ale o tom, že máte něco, co nikdo jiný nemá. Moje vůně nemají s komercí nic společného. Nenásledují žádné trendy. Dělat vůně na míru je jako rozdávat radost a štěstí konkrétní osobě.

Cindy, Helena, Tereza a spol.

Pracuji hodně s celebritami. První byla Kylie Minogue, často spolupracuji s Helenou Bonham Carter. Její parfém je krásný, excentrický, provokativní s neuvěřitelně drahými ingrediencemi. Helena o mě říká, že to je její voňavé brnění. Pro Cindy Crawford jsem namíchala exotickou, jemnou vůni na základě sexy pižma. Je lehká, hřejivá a zároveň intenzivní zároveň. S Terezou Maxovou jsem pracovala na vůni pro její krásný resort Kaplankaya, kam strašně ráda beru svoje děti. Tato vůně zachycuje přírodu a atmosféru ostrova, máte pocit, že jste v magické časové bublině. Stejně jako lidi, i místa mají svou osobnost a styl. Na interiérových vůní pracuji stejným stylem jako na parfémech na lidi. Musí spolu dokonalou souznít. Nedávno jsem navoněla londýnský Mandrake Hotel a nový soukromý klub Annabel’s.

Vůně alfa samce

Kdybych si měla vybrat jen jednu vůni, kterou nejvíc miluji, tak by to byla ta pro Johnnyho Deppa. Chtěla jsem, aby to byla čistá esence alfa samce, nejvíc sexy pánský parfém na planetě. A to je. Extrémní v každém ohledu. Super sexy, hodně drahá. Jakmile ji jednou ucítíte, nemůžete na ni zapomenout. 

Londýnský ateliér

Ve svém ateliéru mám asi 2000 ingrediencí, nejčastěji používám kadidlo a myrhu. Momentálně pracuji mj. na čtyřech parfémech pro katarskou královskou rodinu, které se příští rok představí v dlouho očekávaném Qatar Art Museum a parfému pro Helenu Bonam Carter pro její roli princezny Margaret. Pro svojí značku připravuji novou vůní se speciální molekulou, kterou jsem právě vytvořila. 

Vůně umění, módy, filmů

Když spolupracuji s umělci, snažím se přemýšlet jako oni. Musím se napojit na jejich mysl, abych sama pak mohla skrze svůj nos zachytit DNA jejich díla. Pro přehlídku Alexandera McQueena, tu s roboty v Lots Road v Londýně, jsem navrhla 1000 svíček, které osvětlovaly vchod a celý prostor obrovského skladu provoněli jasmínem. Pamatuji si, že po show nezbyla jediná svíčka, všechny si je rozebrali.
Pro kampaň Velké Británie s Davidem Cameronem, který byl v té době ministerským předsedou, jsem udělala nejbláznivější projekt vůbec. Vůni naší země. Tak vznikla Rain on Earth.
Rankinem (pozn. red. fotil Laru Stone na cover říjnového vydání Vogue Czechoslovakia), kterého znám skoro dvacet let, jsme společně vymysleli parfém S&X. Má, stejně jako jeho fotky, vzbuzovat touhu. Když jí nosíte, budete mít hodně kolem sebe hodně ctitelů. Voní jako kůže na kůži. 

Můj parfém

V koupelně mám asi 40 lahviček s parfémy, ale moc je nemíchám. Mám svojí vůni – Sequoia Wood. Původně jsem jí navrhla sama pro sebe a sedm let jsem jí nechtěla nikomu dát. Ale když těch komplimentů od přátel, rodiny i cizích lidí bylo tolik, rozhodla jsem se ji oficiálně uvést do světa. Jsem ráda, protože na každém voní úplně jinak, takže je pořád unikátní.