Advertorial

Trend, nebo standard? Udržitelnost v našich šatnících

Jak moc nás ovlivňuje při nákupech myšlenka na udržitelnost? Zdá se, že více, než si myslíme. Stále častěji dáváme přednost informacím o původu trička než bezhlavému nakupování ve slevách. Kvalita a zpracování materiálů je pro nás čím dál více důležitá. Ale věděli jste, že některé kolekce už vznikají plně recyklovatelně, aniž bychom museli slevit ze svých nároků na vizuální podobu? Více nám odtajnila Žaneta Fidrantová, majitelka firmy Norská móda.
Foto: Martin Faltejsek
Norská móda
Ve vašem prodejním portfoliu značek je spousta takových, pro které slovo ekologie není jen prázdným pojmem. Mohla byste nám je představit, včetně jejich zelených benefitů?
V Norsku je ekologie na prvním místě. Je to země, kde se všichni snaží udržet krásnou přírodu pro další  generace. Firma Bergans of Norway má jeden z mnoha projektů s názvem Kolekce zítřka a ta představuje 100% ekologickou výrobu plně recyklovatelného materiálu. Opravdu je to možné. Vytvořili tzv. Spinnovu metodu. Od podzimu si u nás v Norské módě můžete zakoupit bundy plně recyklovatelné a 100% ekologicky vyrobené. 
Další z projektů je Save the seasons nebo-li zachraň 4 roční období. Ty totiž řídí přirozené procesy, od páření zvířat po déšť, záplavy, sucho a celkově počasí jako takové. Projekt se snaží zachránit roční období zapsáním na seznam UNESCO. Bergans také spolupracuje s organizací UFF, která shromažďuje, recykluje a znovu prodává obnošené oblečení a distribuuje jej v rámci charitativních účelů. Všechny oděvy, které již nemůžeme prodat nebo upravit, jsou automaticky předávány charitativní organizaci.
Jste výhradním dovozcem norských značek do České republiky. Proč myslíte, že vaše kolekce Čechy baví a co je vaším nejprodávanějším artiklem?
Ano, Norská móda je výhradním a asi i největším dovozcem norských značek do Čech. Jsme velice hrdí na to, že spolupracujeme s prestižními norskými společnostmi. Některé mají staletou historii a tradici, nosí je dokonce i norská královská rodina. K nám do Čech dovážíme nejen kvalitní výrobky, ale také se snažíme předávat norskou filozofii o tom, jak se správně chovat k přírodě. Věřím, že je to nejen kvalitou materiálu, originalitou výrobku, ale i životním stylem, který chceme spolu s výrobkem zákazníkovi předat. Snažíme se mu vysvětlit, že nákupem kvalitního, ekologicky vyrobeného produktu přispívá ke kvalitnějšímu způsobu života budoucích generací.  
Foto: Courtesy of Norská móda
Mezi vaše nejvýraznější značky patří Kari Traa. I ta se zaměřila na udržitelnost.
Kari Traa je pouze pro ženy a tím je výjimečná. Celý tým od designerů až po management je složen pouze z žen. Hlavní designérkou je sama olympijská vítězka Kari Traa. Samozřejmě jde ve stejných stopách jako všechny norské značky, udržitelnost a ekologie je tedy na prvním místě. Kari Traa se zavázala ke snížení plastů až o 97 %, efektivnost dopravy a tím snížení emisí uhlíku; s tím souvisí i snížení množství obalového materiálu. Dále na 100% dodržuje normy Oeko-Tex a Bluesign a využívá přírodní materiály jako vlna, která je obrovskou součástí našeho dědictví a jejíž vlákno není jednorázové. 
Modální vlákno Tencel se vyrábí technologií Eco Color, kdy se používá o 60 % méně vody, o 50 % méně energie a o 60 % méně emisí. Všechna tencelová modální vlákna jsou kompostovatelná, jako například řada Kari Traa Line, která je vyrobena z odpadových vlněných ústřižků v kombinaci s Lyocelem. Konečný výsledek obsahuje 30 % odpadových vláken a 70 % lyocelových vláken. Jinak řečeno Kari Traa Line je směs odpadu z vlny, bavlny a dřeva. Všechny podšívkové materiály jsou ze 100% recyklovaného polyesteru. 
Spolupracujeme také s firmou Repreve®, zabývající se výrobou vlákna z odpadových lahví v oceánu a používáme materiály z nich vyrobené. 
Když vybíráte nové zboží od norských značek, co pro vás hraje největší roli?
Aby byla kolekce ucelená a zákazník si mohl vybrat tak, aby mu vše ladilo a odešel z obchodu spokojený. Všechny značky mají výrobky z ekologických a přírodních materiálů, nemusíme tak hledět na tento aspekt a můžeme si více hrát. Náš zákazník je náročný, a tak se mu snažíme vyhovět ve výběru. Umíme ho vybavit od hlavy až k patě na expedice, krátké nebo dlouhé treky, výlety, do města, do kanceláře, lyže, skialpy, abych nezapomněla na nějakou aktivitu, tak kromě potápění asi na vše.  
Podle čeho poznáme, že je oblečení skutečně udržitelné a nejedná se o tzv. greenwashing?
Všechny procesy, od farmy až po oděv samotný, jsou kontrolované a dohledatelné. Pokud si tedy koupíte norské oblečení, máte jistotu, že opravdu děláte něco pro planetu a udržitelnost. Dalším obrovským benefitem je, že se vlna nemusí tak často prát. Má totiž antiseptické účinky a nezapáchá ani po několikadenním nošení. Tím se ušetří obrovské množství vody i pracího prášku a to už je viditelná stopa v boji za udržitelnost.
A na co bychom si měli dávat při výběru vlněného oblečení pozor?
Určitě by vám mělo skvěle sedět a musíte se v něm cítit příjemně. Dále si také dávejte pozor při praní, je nutné přepnout na vlněný program. Vhodné jsou také speciální přípravky, které udržují životnost oblečení. Vyzkoušet můžete třeba BioWash.
Foto: Courtesy of Norská móda
Žaneta Fidrantová
Mimochodem když se řekne vlna, velmi často ji slučujeme pouze s teplým, pleteným oblečením. Opak je ale pravdou, je to tak?
Máte pravdu, ještě před pár lety by si v Čechách nikdo na sebe nevzal v létě vlněné tričko. Máme v sobě zažité představy teplého vlněného a kousavého svetru, který jsme dostali od babičky pod stromeček. Přitom má vlna úžasné schopnosti. Dokáže regulovat teplotu těla, tudíž v zimě zahřeje a v horkých letních dnech příjemně ochladí. Zpracování vlny u nás v Česku není na takové úrovni jako v Norsku. Firma Devold, se kterou spolupracujeme, stále zdokonaluje zpracování vlákna z merino vlny už od roku 1853. Proces zpracování je přísně kontrolován, aby oděvy byly příjemné a neztratily své dokonalé vlastnosti. Vůbec nejlepší volbou jsou výrobky z jemné merino vlny, které vás ochrání před sluncem, mají termoregulační vlastnosti, nekoušou, pohlcují tělesné pachy a zároveň kladou důraz i na ekologii.  
Zajímají se čeští zákazníci o udržitelnost při nákupu vašich produktů?
Ano a čím dál více. Myslím si, že se každý chce zapojit do péče o planetu a naše životní prostředí. Když zákazník zvolí naše produkty, vždy mu s radostí připomínáme, že udělal skvělý krok pro Zemi.