AdvertorialLGBTQ+ friendly zaměstnavatel
2. 8. 2024
Nikdo by neměl v práci ztrácet energii tím, že bude před ostatními skrývat, s kým žije a koho miluje, říká Vodafone.
Vodafone je generálním partnerem Prague Pride již od roku 2019 a není to žádné překvapení. Prosazování rozmanitosti a začleňování měla značka ve svém poslání už v době, kdy takovým postojem spíš provokovala. Dnes Vodafone udává směr a inspiruje ostatní firmy v Česku i na globální úrovni.
Ke všem svým zaměstnancům a zaměstnankyním společnost přistupuje rovnocenně, bez ohledu na to, s kým žijí. Znamená to ovšem, že leckdy musí narovnávat postavení párů stejného pohlaví tam, kde je zákon diskriminuje. „Například již v roce 2015 jsme dali n ašim LGBTQ+ kolegům a kolegyním v případě vstupu do registrovaného partnerství, doprovodu k lékaři nebo úmrtí v rodině stejné nároky na placené volno, jaké ze zákona mají jen heterosexuální páry,“ vysvětluje manažerka diverzity a inkluze Jana Vychroňová. Vodafone také poskytuje 16týdenní plně hrazené rodičovské volno všem zaměstnancům i zaměstnankyním v párech stejného i různého pohlaví, jimž se narodí dítě nebo ho adoptují. Gay a lesbickým rodičům také kompenzuje otcovskou dovolenou, kterou stát poskytuje pouze heterosexuálním mužům.
„Od ledna bude pro páry stejného pohlaví zaveden nový institut partnerství, který jim sice poskytne většinu práv stejně jako manželům, ale společná rodičovská práva jim nedá. Vyřídit přiosvojení dítěte partnerem bude nějakou dobu trvat, takže nebiologický rodič v těchto párech nadále nebude moci využívat otcovskou dovolenou. Pro Vodafone to znamená, že ji nadále našim zaměstnancům a zaměstnankyním budeme poskytovat z vlastních prostředků. U nás totiž měříme všem stejným metrem,“ říká Jana Vychroňová. Firma je jednou z prvních, kdo zavedl podporu i pro trans lidi. Těm, kteří procházejí tranzicí, přispívá na vybrané lékařské zákroky nehrazené zdravotní pojišťovnou. Genderově neutrální toalety na pracovišti jsou samozřejmostí.
Vodafone se stará nejen o svůj tým, ale snaží se ve stejném duchu působit i na celou společnost. Vloni na podzim inicioval otevřený dopis premiéru Petru Fialovi s výzvou, aby ČR přijala manželství pro všechny páry. Podepsala ho víc než stovka dalších firem. Má se byznys takto angažovat? Ano! Postavení LGBTQ+ lidí v české společnosti stále není rovnoprávné. Důsledkem toho podle výzkumu Vodafone mj. je, že jen 26 % LGBTQ+ lidí se v práci otevřeně hlásí ke své identitě. Ovšem jen člověk, který se na pracovišti cítí dobře, může odevzdat 100% pracovní výkon.
Podobně jako LGBTQ+ lidem Vodafone poskytuje podporu také ženám v tech oborech, seniorům odcházejícím do důchodu, obětem domácího násilí nebo lidem s postižením. „Každý u nás má takové podmínky, aby mohl být spokojený a mohl růst,“ dodává Jana Vychroňová, která se svým týmem letos již podeváté v řadě převzala ocenění za 1. místo v kategorii LGBTQ+ Friendly Employer.