Wellness

Podzimní restart podle Vogue

"Hydratace, láska a spánek". Mini detox new yorské výživové poradkyně Mariny Trejo je přesně to, co na začátku nové sezony potřebujete.
Léto je nenávratně pryč a s ním i lahve růžového vína, burgery a talíře plné hranolek. I když tvrdě přísný režim a disciplína nejsou úplně nutné, trocha ohleduplnosti vašemu tělu udělá po nezřízeném hodování jistě dobře.
Marina Trejo, výživová poradkyně, cvičitelka pilates a propagátorka zdravého životního stylu dodržuje třídenní očistu dvakrát do roka při změně ročních období. Speciální program vytvořený pro čtenáře Vogue není striktní a při troše disciplíny ho zvládne každý. "Hydratace, láska a spánek jsou nejdůležitější," vysvětluje. 

Kdy je nejlepší začít?

Chcete-li se vrátit do formy, musíte tělo nechat odpočinout. Vyhraďte si 3-5 dnů, abyste měli klid a ujistěte se, že nemáte žádné důležité pracovní povinnosti a společenské události. "Čtvrtek/pátek a víkend plus pondělí/uterý jsou podle mě nejlepší tří až pětidenní kombinací. O víkendu budete mít dostatek času na odpočinek," říká Trejo.

Základní pravidla

Vynechte alkohol, omezte průmyslově upravené potraviny, mléko, sůl a cukr ve všech podobách s výjimkou čerstvého ovoce. Udělejte si čas na přípravu domácích jídel, které se bude zkládat z 80% zeleniny a ovoce a 20% celozrných a živočišných bílkovin. Pijte jeden až dva litry vody denně. Tohle je jednoduchá rutina se kterou je ještě jednodušší začít.

Co se stane s tělem?

Spíš než jako krátký detox berte program jako malý restart, který vás bude motivovat k udržení zdravějších stravovacích návyků v dlouhodobém horizontu. 
Foto: Conde Nast International

Plán na každý den

Začněte ráno sklenicí horké vody s citronem nebo bylinkovým čajem. 
Nebojte se vynechat kofein, ale spíš z dlouhodobého hlediska, než ho vyřadit jen na tři až pět dní. Výsledky pak nejsou tak velké.
Pokud vám to čas dovolí, odložte snídani na pozdější dobu a udělejte z ní brunch. Snažte se jíst okolo desáté nebo jedenácté hodiny. Když dostanete hlad, dejte si jablko, několik stonků celeru, nebo čistě zeleninový smoothie (celer, petržel, kadeřávek...)
Pozdní brunch nemusí být jenom o typických snídaňových jídlech. Zkuste třeba avokádový salát s opečenou zeleninou (fenykl, rajčata, papriky). Můžete klidně přidat také ovoce, semínka (sezam, slunečnice) a doplnit je kvalitním olivovým olejem a octem. Jako přílohu můžete přidat luštěniny. Dobrou volbou je miska horké polévky miso s řasami nori, tofu a hřiby. Večer jezte teplá jídla a rozhodně večeři neodkládejte na pozdější dobu, aby tělo mělo dostatek času na trávení. Opečte zeleninu a doplňte ji o divokého lososa nebo bio hovězí maso.
Praktikujte jógu nebo lehké cvičení, které uvolní svaly a tělo. Ideální jsou dlouhé procházky nebo hodina tance. Chete-li skutečně dobít baterky, potřebujete odpočinek.

Když už to nemůžete vydržet, Marina doporučuje...

Svačiny v podobě čerstvé zeleniny a ovoce jsou povolené. Avokádo, mořské řasy, smoothie, šálek poctivého vývaru nebo zeleninové polévky.
Pijte spoustu bylinkového čaje, a vodu ochucenou ovocem. Voda pomůže odvrátit bolesti hlavy, chutě na sladké a výkyvy nálad. 
Když začnete mít opravdu velký hlad, zeptejte se sami sebe, zda máte opravdu hlad, nebo chcete jen zahnat únavu a nudu.
Meditujte alespoň po dobu dvaceti minut v pozici lotosového květu, soustřeďte se na svůj dech a užívejte si chvíle klidu.