Clean beauty

Vše, co musíte vědět o clean beauty

Sustainable, vegan, natural, organic – tyto beauty pojmy perfektně vystihují aktuální směřování kosmetického průmyslu. Vogue zjišťovala, jaké jsou nejnovější inovace v ingrediencích, které značky je dobré znát a proč je generace Z po boku mileniálů hlavní příčinou velkých změn.
Donedávna byl tento niche trend propagovaný hlavně příznivci značky Goop. Nyní clean beauty dobývá mainstream. Zpráva jedné z nejprestižnějších ekozemědělských asociací ve Velké Británii z února 2019 uvádí, že díky uvědomělému nakupování generace Z dosahuje trh s biopotraviny historicky nejvyšší úrovně. „Není pochyb o tom, že se pozornost obrátila směrem k udržitelné kráse,“ říká generální ředitel Soil Association Certification Martin Sawyer. Počet kosmetických produktů, které získaly certifikaci Soil Association COSMOS, se v loňském roce zdvojnásobil a k dnešnímu dni ho už má více než 10 000 produktů 794 různých značek.
Vzhledem k tomu, že Clarins představuje veganskou kosmetickou řadu péče o pleť a společnost Wella Professionals uvádí barvu na vlasy na bázi rostlinných výtažků, je víc než jasné, že clean beauty už nelze přehlížet.
Foto: Getty images

Co představuje clean beauty?

Definice clean beauty se stále vyvíjí. „Hesla jako natural, clean, green a hypoallergenic nemají doposud jasně stanovenou definici a normy, takže mohou být zavádějící a dost často zneužívané,“ říká Année de Mamiel, zakladatelka značky de Mamiel. „Termíny jako chemical free jsou hloupé, protože všechny složky jsou chemikálie, ať už jsou přírodní, nebo syntetické.“
Rose-Marie Swift, zakladatelka organické make-up značky RMS Beauty, s ní souhlasí. „Zpočátku se termíny jako natural a organic používaly na produkty, které měly čistě přírodní složení. Jakmile však marketingoví ředitelé přišli na to, že po nich spotřebitelé touží, začaly se objevovat na všech možných produktech.“
„Označení natural už v roce 2019 jednoduše k získání důvěry kosmetickým značkám stačit nebude,“ říká Victoria Buchanan, analytička z The Future Laboratory. „Vzhledem k tomu, že spotřebitelé nadále zkoumají složení produktů, které používají, stanou se postupně čistě naformulované produkty standardem.“

Detox a citlivá pleť

Jak uvádí zpráva organizace Global Wellness Economy Monitor, vzrostla celková hodnota wellness průmyslu mezi lety 2015 až 2017 o 12,8 %. Podle Buchanan za to mohou dvě zásadní změny: „Posedlost detoxem v oblasti stravování a kosmetických produktů podněcuje poptávku po čistých složkách. Spotřebitelé jsou více informováni a čtou kosmetické etikety daleko pozorněji, což je zvyk, který byl donedávna k vidění jen v uličce s potravinami.“
Druhým významným faktorem je vzrůstající počet lidí s citlivou pletí. Podle údajů The Environmental Working Group jsou ženy každý den vystavené přibližně 126 chemickým látkám z kosmetiky, potravin, čisticích prostředků a samotného znečištění. „Pro spotřebitele je citlivost pokožky stále důležitějším tématem, a to dokonce více než stárnutí, což vede k posunu směrem k péči o pleť vyrobené z přírodních kvalitních ingrediencí,“ pokračuje Buchanan. Potvrzuje přitom výsledky výzkumu agentury Mintel, jež uvádí, že 21 % amerických spotřebitelů nyní hledá produkty péče o pleť s co nejmenším množstvím složek.

Které složky jsou považované za toxické?

To záleží hlavně na tom, kde na světě jste. Zatímco EU zakazuje více než 1300 složek, kosmetický průmysl v USA je jedním z nejméně regulovaných, zakazuje jich sotva 30. Federální zákon o potravinách, léčivech a kosmetických produktech se zde od rok 1938 příliš nezměnil.
Umělá barviva jsou zakázaná, protože pleť zbytečně zcitlivují, minerální oleje mohou ucpávat póry a jsou levným vedlejším produktem v ropném průmyslu, silikony (jako je například dimethicone) můžou pleť také zanášet. Sulfáty zbavují pleť hydratace, zatímco ftaláty (DBP, DEHP, DEP, BPA) obsažené v parfémech, sprejích na vlasy a lacích na nehty mohou skrz pleť proniknout do krevního řečiště. Parabeny jsou dost kontroverzním konzervačním prostředkem, protože jsou spojovány s rakovinou prsu či reprodukčními problémy.
Kultovní americká značka Drunk Elephant nepoužívá šest látek – esenciální oleje, vysušující alkoholy, silikony, chemické filtry, parfémy/barviva a sulfáty. Ostatní značky, jako například Balance Me, formulují výrobky bez parabenů, minerálních olejů atd., ale esenciální oleje klidně využívají. „Většina z nich se používá tisíce let, takže je můžete používat bez obav,“ říká spoluzakladatelka Balance Me Clare Hopkins.
Na etiketě musí být uvedené všechny složky, které přesahují jedno procento – počínaje první složkou s nejvyšší koncentrací na etiketě. „Složky s koncentrací pod 1 % mohou značky na etiketě klidně přehazovat, aby tak chránily své formulace před možným okopírováním od konkurence,“ vysvětluje Hopkins. Na obalech hledejte tyto certifikace: Soil Association, COSMOS, Ecocert, USDA, NaTrue a Demeter.

Rozdíl mezi přírodní a bio kosmetikou

„Přírodní kosmetika obsahuje složky z rostlin a je minimálně upravovaná,“ říká Swift. „Bio produkty celý koncept posouvají ještě dál a jsou vyrobené z geneticky nemodifikovaných složek, které byly pěstovány, sklízeny, vyráběny a konzervovány bez chemických herbicidů, pesticidů, fungicidů nebo antibiotik. Počítejte s tím, že všechny tyto dodatečné kroky většinou bio produkty prodražují.“
Swift doporučuje vyhnout se produktům s nápisem „derived“. „Přírodní ingredience, které procházejí zdlouhavým procesem zpracování, od zbavování pachů přes pročišťování až po zahřívání na extrémně vysoké teploty, svým účinkem v podstatě odpovídají těm chemickým, člověkem vytvořeným. Jsou totiž zbaveny všech výživných látek a enzymů, které vedou ke krásné a zdravé pleti.“

Aplikace, které musíte mít

Stáhněte si tyto aplikace a budete vědět, které složky obsahuje vaše kosmetika, a ještě se o nich dozvíte všechny důležité informace.