Clean beauty

Vegan diaries Daniely Kociánové: Pět Tibeťanů

Topmodelka Daniela Kociánová se každé úterý dělí o nové objevy ze světa veganství, které přinejmenším stojí za pozornost. Dnes o tom, jak se správně nastartovat po ránu: Pět Tibeťanů.
Foto: Daniela Kocianova
Jste ranní ptáčata nebo noční sovy? Já, i když nemusím ráno vstávat do práce a můžu si přispat, stejně preferuji brzké ranní vstávání. Neříkám, že mi to vždy jde, ale raději jsem vzhůru od rána, protože pak toho za celý týden stihnu udělat více. Jak jsem psala v jednom z mých předešlých článků, své dny začínám spirulinou, snídaní a krátkou jógou, o kterou bych se s vámi dnes chtěla podělit. 
Jedná se o krátké cvičení nazvané Pět Tibeťanů, které je časově, fyzicky a prostorově nenáročné. Nezabere vám více než 15 minut, budete potřebovat jen podložku a pohodlné oblečení. Krásně se při něm protáhnete a probudíte. Toto cvičení, pocházející z Tibetu,  se skládá z účinné sestavy pěti cviků na obnovu pohyblivosti páteře a také k harmonizaci energetických center, tedy čaker . 
V rychlosti vám vysvětlím, jak se cviky provádějí, ale bude lepší, když se podíváte na YouTube, anebo třeba na i krásně provedenou stránku Pět Tibeťanů , kde je do detailu vysvětleno, jak přesně cvičit každého „Tibeťana“. Doporučuji vám se na tento web prokliknout a prohlédnout. Myslím si, že i když vás Tibeťani z mého článku nezaujmou, jejich web vás přesvědčí o opaku.
První cvik se nazývá Káča. Postavíte se zpříma, rozpažíte ruce se zemí a začnete se otáčet ve směru hodinových ručiček, a tímto urychlíte otáčení jednotlivých čaker.
Při druhém Tibeťanovi (neboli Svíčce) se položíte na záda na zem a zvedáve zároveň hlavu k bradě a narovnané nohy do svislé polohy.
Při třetím cviku Půlměsíc si kleknete, položíte dlaně na stehenní svaly a poté pozvolna zakloníte hlavu a nakloníte páteř a poté se vrátíte zpět do původní polohy. 
Foto: Daniela Kocianova
Čtvrtý cvik se jmenuje Most a provádíte jej tak, že si nejdříve sednete na zem s nataženýma nohama dopředu, dáte ruce na zem podél vašeho těla a začnete se pozvolna zaklánět. Ruce necháte natažené, ale ohnete kolena a zvedenete trup tak, aby stehna byla s trupem rovnoběžná se zemí.
Foto: Daniela Kocianova
Poslední je Hora, která kombinuje dvě jógové pozice a to kobru střechu. Začnete kobrou, kdy ležíte na břiše na zemi, dlaně máte položené pod rameny a s nádechem zvednete hlavu do záklonu a narovnáte paže. Poté zvednete pánev vzhůru a dostanete se do pozice střechy a zpět.
Záleží pouze na vás, kolikrát budete jednotlivé cviky opakovat. Nejméně byste měli jednotlivé ritusy opakovat nejméně třikrát a maximálně 21krát. Musíte se soustředit na správné dýchání, což znamená, že při nádechu se dostáváte do polohy a při výdechu se vracíte zpět do základní pozice. 
Kdysi dávno jsem byla tak posedlá Pěti Tibeťany, že jsem si nakoupila a přečetla různé knížky, v nichž se psalo o zkušenosti různých lidí s těmito cviky. Bohužel už si nepamatuji detaily, ale mnoho lidí si je nemohlo vynachválit a všem se zlepšila fyzička. Já se často hrbím a pomocí těchto cviků si držím záda vzpřímená. Ráno se díky těmto cvikům protáhnu, odreaguju meditací a navíc zapojím i nějaké svaly. Je to zvláštní, ale když si zacvičím Tibeťany, celý den jde jako po másle. Já jsem cvičením posedlá a ať už je to jóga nebo běh, pomáhá mi odreagovat se, vybít přebytečnou energii a strovnat si myšlenky v hlavě. Proto, když jsem neměla moc času během fittingů v Céline cvičit, Tibeťani mě naladili do dobré nálady a a pomohli mi vydržet pracovní vytížení.
A co vy? Máte nějakou zkušenosti s Tibeťany? Zkusíte si je také zacvičit?
Namaste a za týden ahoj.