Clean beauty

Konec odličovacích ubrousků. Kdy nastane i u nás?

Navzdory vysokým tržbám se slavný obchodní dům Selfridges rozhodl stáhnout z prodeje jednorázové odličovací ubrousky ze všech svých prodejen i e-shopu a místo nich nabízí ekologické alternativy. Tleskáme a zároveň se ptáme: Který řetězec bude v Česku a na Slovensku následovat britský příklad?
Foto: Profimedia.cz
Gigi Hadid v backstage přehlídky Off-White
O tom, že už i velké značky začaly brát ekologii a udržitelnost vážně, svědčí krok britského Selfridges. Přestože podle průzkumů 20 procent zákazníků používá každý den jednorázové odličovací ubrousky, firma se rozhodla ukončit jejich prodej a nahradit je variantami šetrnými k přírodě.
Ředitelka pro udržitelnost Daniella Vega řekla, že k tomuto rozhodnutí dospěli poté, co zaměstnanci v rámci teambuildingu čistili pláže a na vlastní oči se mohli přesvědčit, jaký dopad má tento oblíbený beauty produkt na přírodu. „Jednorázové kosmetické ubrousky jsou základem mnohem poliček, ale jsou neuvěřitelně škodlivé pro životní prostředí,“ uvedla Vega v tiskovém prohlášení. 
Podle Marine Conservation Society připadá na každých 100 metrů britského pobřeží 14 ubrousků. A teď si to představte v celosvětovém měřítku. Rozhodnutí Selfridges je opravdu přelomové v tom, že ubrousky tvoří značnou část tržeb, 35 procent zákazníků je dokonce považuje za nezbytné v péči o pleť. Značná část z nich je navíc splachuje do záchodu. 
Podle aktuálních údajů Evropské komise tvoří plasty 80 procent mořského odpadu, proto v březnu 2019 schválila celounijní zákaz prodeje jednorázových plastů, který by měl být platný od roku 2021. Týká se plastových příborů, talířů, vatových tyčinek, brček, míchátek, tyček k balonkům a nádob na potraviny z expandovaného polystyrenu; právě tyto produkty se na znečištění oceánů podílejí největší měrou. Proč bychom také u nás měli apelovat na firmy a sami na sebe, i když nemáme moře? Pokud vás nezajímá osud planety, nezapomeňte, že se plasty dostávají do organismů všech zvířat v moři a na pobřeží a tímto způsobem i do našich těl. 

Plastové Česko-Slovensko

Zatímco svět Britům tleská, pohled do tuzemských obchodů a e-shopů radostný rozhodně není. Všechny řetězce do jednoho nabízejí odličovací ubrousky nejrůznějších značek, ale především těch vlastních. Na jednu stranu jsou praktické, chápeme to, ale rozhodně nejsou nezbytné a už vůbec ne dobré pro pleť. I to nejobyčejnější odličovací mléko nebo olej odvede mnohem lepší práci než všechny ubrousky světa. Bez „šmudlání“ a dření pokožky. 
Jeden klasický vlhčený ubrousek se rozkládá až 100 let. Šance, že se potravinovým řetězcem dostane do lidského těla, je více než velká.
Foto: Selfridges

Udržitelné alternativy

Pokud se bez ubrousků a tamponů doma přece jen neobejdete, existují ekologicky šetrné a zároveň vysoce funkční alternativy. Odličovací disky Face Halo nepotřebují ani žádné další produkty a pleť zbaví make-upu a masek v kombinaci s kohoutkovou vodou. Jeden takový tampon se dá až 200krát vyprat a znovu použít a nahradí až 500 jednorázových ubrousků. Navíc značka použité produkty sama správně zrecykluje, stačí je poslat na některé ze sběrných míst.
Na cesty si vezměte cestovní balení odličovacího balzámu nebo oleje. Pokud pořád trváte na ubrouscích, vyberte si takové, co se dají spláchnout a kompostovat. To platí i o těch pro děti. 
Pamatujte, že nebude-li poptávka, nebude ani nabídka. Případně se obchody mohou začít inspirovat britským příkladem a samy se aktivně zapojit do boje za lepší budoucnost nás všech a jednorázové ubrousky vyškrtnout z prodeje. 
Říká se, že opakování je matka moudrosti, takže se ptáme: Který řetězec, ať už parfumérie, nebo drogerie, bude v Česku a na Slovensku první a přestane odličovací ubrousky prodávat?