Vogue Leaders

Zachy: Jsem součástí fenoménu, který ovlivňuje následující generace

Lukáš Zachara, na sociálních sítích známý jako Zachy, je rozený influencer. Už v dětství vytvářel videa o módě a kosmetice, což bylo v roce 2015 něco naprosto unikátního. Dnes skrze sociální sítě nejen vůči vrstevníkům promlouvá také o globálních tématech, s přirozenou lehkostí, a přitom veškerou vážností, jaká si tato důležitá témata současné doby zaslouží.

Je influencerství profese?

Pro mě influencerství profese je. Nemyslím si ale, že všichni influenceři ke svým činnostem na sociálních sítích přistupují jako k profesi, i přesto, že je pro ně výdělečná.

Když jste na YouTube roce 2015 začínal, slovo influencer ještě nikdo neznal. Co se nejvíce změnilo? 

Vnímám propastnou změnu, změnilo se takřka všechno. Určitě jsem součástí fenoménu, který již ovlivňuje následující generace.

Vaším velkým tématem je problematika udržitelnosti, řešíte například otázku fast fashion, veřejně se hlásíte k veganství… Cítíte se být aktivistou?

Věřím, že by se našla skupina lidí, která by mé aktivity směrem k lepším zítřkům označila za aktivismus, ale já bych se jím neoznačil. Dělám jen to, čemu věřím. 
Zpětně obdivuji vytrvalost svého mladšího já.

Podle jakých kritérií si vybíráte placené spolupráce?

Jelikož je mým hlavním tématem móda, tedy průmysl, který se řadí ve znečišťování planety na první příčky, není výběr partnerů jednoduchý. Vždy se ale snažím, aby výběr spoluprací korespondoval s hodnotami, které by se daly shrnout slovy kvalita nad kvantitou. A myslím si, že se mi to daří.

Na Twitteru také často diskutujete o globálních tématech, jako je válka na Ukrajině nebo zrušení federálního potratového zákona v USA. Měli by influenceři využívat svého vlivu k probouzení společenského diskurzu?

Jsem určitě pro to, aby vlivní tvůrci minimálně upozorňovali na skličující globální témata. S probuzením diskuze je to už složitější. Ne každá vlivná osobnost má intelekt na úrovni nutné ke smysluplnému vedení debaty. U vlivných osob, kterých se to týká, tedy rád vidím moment sebereflexe, kdy se do těchto témat nepouští jen pro to, aby za každou cenu scestně debatovali. Vyjádření influencerů nejsou vždy právě povedená. V posledních týdnech ale sleduji, že při nevhodném vyjádření se snese vlna kritiky, která na globální problém o to více upozorní, a navíc ukáže celou záležitost z více úhlů, což může pomoci si lépe utvořit a ukotvit názor.

Obsah vašich sociálních sítí jde trochu jinou cestou, přesto máte desetitisíce sledujících? V čem jste unikátní?

Foto: Benedikt Renč
Lukáš Zachara aka Zachy
Velká většina mých sledujících pochází z dob, kdy jsem aktivně působil na YouTube. Se změnou obsahu v posledních letech vnímám také změnu publika. S tím souvisí i úbytek followers, který jsem očekával. Je to přirozený koloběh, přicházejí noví sledující, které můj nový obsah zajímá. Jedinečnost se snažím stavět na kvalitě obsahu, v dlouhodobém působení na sítích a v přístupu ke sledujícím.

Na sociálních sítích působíte od svých 12 let, celé dospívání jste tedy prožil pod drobnohledem sledujících. Jak byste teď zhodnotil svou cestu, když se za posledními sedmi lety ohlédnete?

Cesta to byla zejména obohacující. Také určitě náročná; vždy jsem ale tvořil a tvořím s radostí. Zkušenosti, které jsem nabyl za roky práce na sociálních sítích, jsou pro mě spolu s úžasnou komunitou sledujících to nejcennější. Zpětně obdivuji vytrvalost svého mladšího já.
Lukáš Zachara, vystupující pod uměleckým pseudonymem Zachy, je český youtuber a influencer. Videa o módě a kosmetice začal natáčet již ve svých dvanácti letech a dnes do své tvorby promítá celospolečenská témata, jako je udržitelnost, veganství nebo rovnoprávnost menšin. Spolupracuje s několika světovými značkami (mj. H&M, Footshop) a je ambasadorem čerstvé ručně vyráběné kosmetiky Lush.
Přidejte se k Vogue Leaders na LinkedIn.