Society

Victor Glemaud o tom, proč rád obléká Selenu Gomez

Ostřílený profesionál v oblasti módy Victor Glemaud už 14 let úspěšně vede svou značku luxusních pletáží, kterou si oblíbilo mnoho celebrit včetně Seleny Gomez, Dakoty Johnson či Hailey Baldwin a s níž získal nejedno ocenění. Co ho na navrhování fascinuje a proč ho láká spolupráce s Meghan Markle? Victora jsme vyzpovídali krátce před jeho přehlídkou na newyorském fashion weeku.
Vaše pletáže se prodávají v prestižních obchodních domech a často jsou rychle vyprodané. Jak chcete, aby se lidé cítili, když nosí vaše modely?  
Dokonale, výjimečně, ale zároveň pohodlně a ne nepřirozeně. Chci, aby když v mém oblečení vstoupíte do místnosti, lidé se začali ptát, kdo to je a co to má na sobě. A hlavně si přeji, aby byly moje oděvy univerzální, a sice abyste je mohli kombinovat a nosit se vším, co máte ten den na sobě. To je to, co mě na návrhářství a módě fascinuje. 
Řekněte nám více o své kolekci na jaro/léto 2020, která je právě prodeji.
Myslel jsem na to, že lidé sundají kabáty a budou se těšit na sluníčko, barvy a jasnou oblohu. Volil jsem proto hodně intenzivních, veselých odstínů. Lidé mě často srovnávají se Stephenem Burrowsem, tak jsem si řekl, pojďme udělat kolekci inspirovanou Stephenem. Mám štěstí, že mě s ním seznámil společný známý, a tak bylo pro mě přirozené se do toho pustit. Líbí se mi jeho způsob oslavy ženského těla. Stephen reprezentuje minulost, tak trochu nostalgii, výrazné křivky, jeho oblečení nádherně obepíná tělo. Já jsem pak přidal architektonické prvky, aby byla kolekce současná a aby vystihovala moje myšlení. Byla to oslava jeho práce, ale v provedení dnešní doby. 
Lidem někdy srovnávání vadí, zdá se, že vy to naopak vnímáte pozitivně. 
Podle mě je velice důležité si přiznat, co nás přitahuje, co je důležité pro naši vizuální identitu. Takže je dobře se dívat na tvorbu těch před námi, ale je důležité s touto inspirací pracovat tak, aby přinášela něco nového. A to je přesně to, co jsem udělal.
Foto: Getty Images
Victor Glemaud a Amber Valletta
Foto: Getty Images
Victor Glemaud a Kelly Osbourne
Foto: Getty Images
Victor Glemaud a Devon Windsor
Kde ještě berete inspiraci?  
Dívám se na Instagram, chodím do galerií, muzeí, inspirují mě fotografie, sochy, obrazy a samozřejmě film… Ale mou největší inspirací je můj otec. Od mala si jej pamatuji jako bezvadně upraveného a oblečeného, všechno mu perfektně sedělo a mělo ty správné proporce. Měl vášeň pro styl. 
Iman, Selena Gomez, Amber Valletta, Dakota Johnson, Ashley Graham a mnoho dalších celebrit je vídáno ve vašich modelech. Kdo je vaše oblíbená celebrita? 
Rád oblékám Selenu Gomez. Její stylista je můj kamarád a moc dobře se nám spolupracuje. Máme stejné estetické cítění. Selena vypadá v mých kouscích bezvadně, nosí moji značku už několik let a všeobecně mě těší, když vidím, jak lidé moje oděvy interpretují. Rád bych jednoho dne oblékal Meghan Markle. Je to krásná, odvážná a silná osobnost. Doufám, že s ní budu mít příležitost spolupracovat. 
Jste známý jako obhájce diverzity a inkluzivity v módě. Sám pocházíte z Haiti. Jaká byla vaše osobní zkušenost?  
Když mi byly tři roky, moje rodina se přestěhovala do Queensu v New Yorku. Pustit se do oblasti módy nebylo pro „barevného kluka“ snadné. Navíc moje rodina nepovažovala módu za kariéru, nicméně mě podpořila. Ale bylo to opravdu náročné. Nedokázal jsem si představit, že se prosadím. V té době bylo minimální zastoupení afroamerických návrhářů. Dnes má každý stejnou šanci, nastal obrovský posun, fashion průmysl je otevřen i tvůrčím nápadům, které jsou jiné, a v tom je krása dnešní doby.
Foto: Victor Glemaud
Foto: Victor Glemaud
Foto: Victor Glemaud
V jakých oblastech ještě vidíte příležitost na vylepšení této evoluce? 
Samozřejmě se stále setkáváme s těžkostmi. Nic v módě není jednoduché. Téma diverzity začalo s modelkami Naomi a Iman. Tyto obdivuhodné ženy byly důvodem, proč obor přiznal, že něco není v pořádku. Globální módní průmysl dnes musí otevřeně mluvit o tom, o čem jsme měli diskutovat již před mnoha lety. Ale alespoň o tom mluvíme. Pozitivní je, že v roce 2020 jsme na tom mnohem lépe než v roce 2000. Všichni mají příležitost si to zkusit. A toto je pro mě důležité, ukázat dnešní generaci aspirující na úspěch v módě, že dveře jsou otevřené pro všechny talentované lidi. Ale dialog musí nadále pokračovat.
Byl jste finalistou prestižního CFDA/Vogue Fashion Fund, pracoval jste v mnoha módních oborech. Co pro vás znamená být úspěšným návrhářem dnešní doby? 
Znamená to, že musíte mít daleko víc vědomostí a zkušeností z různých oblastí. Musíte se orientovat v marketingu, distribuci, komunikaci, musíte mít efektivní sociální sítě. Je to nesrovnatelné s dobou, kdy jsem v módě začínal před dvaceti lety. Já rozumím módnímu byznysu díky rozmanitým zkušenostem, a tak jsem svou značku založil již se specifickou strategií. Musím umět své kolekce prodat, chodit s nákupčími na meetingy a umět jim udělat atraktivní nabídku. Kreativní ředitelé nutně potřebují rozumět všemu, jinak se značka neudrží.
Jak vyvažujete profesionální a osobní život?  
Moc si užívám společnosti svých přátel a rodiny. Úplně jednoduché okamžiky života mi dávají duševní rovnováhu jako třeba vaření večeře s mým manželem či oběd s maminkou. To jsou ty maličkosti života, které jsou pro mě neocenitelné.