Sustainability

Jak nakupovat více eco-friendly?

Móda je o sebevyjádření, objevování nových věcí, o estetice. Na druhou stranu je to druhý nejškodlivější byznys hned po ropném průmyslu. V euforickém nakupování je lehké zapomenout, že každým pípnutím naší kreditní karty ovlivňujeme budoucnosti této planety. Proto jsme pro vás připravili pár praktických tipů, díky kterým jdou udělat eko změny o něco snadněji. 

1/ Vybírejte správné materiály

Být víc eko nemusí znamenat dokonalost v každém ohledu. Někdy je prostě důležité vybrat si líp. A začíná to i maličkostmi. Kupříkladu bavlněným trikem, na jehož výrobu je spotřebováno až 2720 litrů vody. Množství, které by člověk vypil za 3 roky. Proto je důležité vybírat kvalitu a nahradit konvenční bavlnu tou bio. „Bio bavlnu je dobré pořizovat u menších etických značek a zkontrolovat si pravost certifikace, protože módní řetězce si občas vymýšlejí certifikáty vlastní. 
Celosvětově uznávaná certifikace GOTS znamená, že materiál obsahuje nejméně 70% organicky a eticky získaného materiálu," vysvětluje eko odbornice na udržitelnou módu, Veronika Kavková. Díky stránce Sustainablecottonranking, která hodnotí míru a transparentnost použití bio bavlny také u velkých hráčů na trhu, je to snadné. 
Výběr materiálu je důležitý i v rozhodování mezi polyesterem a přírodním složením. Polyester je vlastně plast, rozkládá se stejně dlouho jako plastová lahev a to tedy až 500 let. Docela dlouho na tričko z výprodeje , nemyslíte? 
Polyester zároveň vypouští při každém praní do vody malé částečky plastu, které nakonec zase skončí s nejbližší rybou u vás na talíři. Berlínský brand Guppyfriend  proto přišel s řešením speciálních sáčků, v kterých můžete své polyesterové věci prát bez závad. Do budoucna se tomto materiálu ale raději vyhněte. 

2/ Lokální brandy vs. zahraniční giganty

Při koupě lokálních designerů podporujete místní byznys, ekonomiku, krejčí v evropských dílnách a mladé kreativce. Ne všechny lokální brandy jsou ale automaticky udržitelné a ne všechny velké giganty automatickým zlem. Mezinárodním průkopníkem v otázce udržitelnosti je značka outdoor oblečení Patagonie, která vyzývá k opravování starého oblečení raději než ke koupi nového a dotuje i neziskové organizace. 
Velký pokrok dělá v tomhle ohledu adidas, který ve svých teniskách adidas and Parley for the Oceans pracuje s recyklovanými plasty vytaženými z oceánů. Do roku 2024 chce adidas vyrábět všechny tenisky a sportovní věci právě z recyklovaných pet lahví. Milovníci Nike by zase měli sáhnout po flyknitové variante tenisek, která je barvena speciální technologii bez použití vody. 

4/ Na praní záleží

Až 75% procent karbonové stopy, kterou za sebou kus oblečení zanechá, je na nás- jeho majitelích. To, zda-li perete na třicet nebo na čtyřicet stupňů, zda používáte sušičku, udělá velký rozdíl nejenom na vašem účtu za elektřinu. Menší opotřebení oblečení znamená, že ho nebudete muset nahradit a podporovat tak nadspotřebu. 
“Obecně je nejškodlivější pro planetu jakékoliv oblečení ‘na jedno použití’. Propagační trička, top na jednu party z řetězce a šaty pro družičky z Aliexpresu, které už nikdo znovu neoblékne. Všechno co koupíme, bychom měli chtít nosit nejméně třicetkrát, ale spíše víckrát,” doplňuje Veronika Kavková. Důležitým faktorem je také použití pracího prášku. Vyberte si organické prací prášky, nebudete tak zatěžovat vodní zdroje. “Co se týká ekologického praní, česká firma Tierra Verde vyrábí skvělou, nízko-chemickou drogerii Yellow&Blue, a také pořádá kurzy jak se naučit ekologicky prát," radí odbornice na udržitelnou módu Veronika Kavková. 

5/ Online triky

Udržitelností se zabývají luxusní značky i mladé hipsterské brandy. Letos u nás vznikl také nový online shop orientován na udržitelné brandy ecofashionlabels.cz.
Pro lokální fashion se oplatí zajít na nila.cz , kde najdete seznam nejenom módních značek ale i kosmetiky a lifestyle doplňků. Pokud rádi nakupujete na mezinárodních online obchodech , rozhodne si do přehrávače nainstalujte Donegood., který vám pomůže porovnat sustainable možnosti a nejlepší nabídku. Stejně tak aplikace good on you,  která dává každému prodejci hodnocení v rámci udržitelnosti, přístup k pracovní síle, přírodním zdrojům a zvířatům.