Móda

LAFORMELA a Adam Kost: návrat k podstatě a geniální kombinace barev

Highlightem včerejšího dne a nesporně očekávanou fashion událostí byla kolekce dua Kohutiarová & Soukup, které si za své téměř desetileté působení vybudovalo věrný a stabilní following. LAFORMELA je také důkazem, že Česko má nejnovější trendy rádo a pečlivě je sleduje. Eva Sýkorová Čomborová exkluzivně pro Vogue CS komentuje další přehlídky druhého dne Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku.

LAFORMELA

Kdybyste viděli přehlídku LAFORMELA včera poprvé, měli byste právě výše popsaný pocit, kdo má však jejich tvorbu odsledovanou od počátku, musel zaznamenat výrazný posun, a to od reflexe nejožehavějších módních témat současnosti k návratu k naší prapodstatě a věcem nejelementárnějšího charakteru. 
Foto: Martin Štembera
Škála barev a materiálů celé kolekce byla velice bohatá, od bavlny, kůže po hedvábí či gumu; od černé, béžové, šedé, modré po neonově žlutou i malachitově zelenou. 
Každý look byl vlastním příběhem, byl tam vtip v podobě rybářských galoší a čapek, byla tam sebeironie, která se promítla do latexového černého looku s prudce kontrastní jedovatou žlutou, byla tam i pragmatická poloha vysloveně příjemně utilitárního a estetického oblečení, jakým byl i šedý opening look na topmodelce Haně Soukupové.
Kolekce LAFORMELY byla živým důkazem, že pokud máte dostatečnou dávku talentu, fantazie a duševní zralosti, umíte vytvořit nejen sofistikovaný přehled toho, co se dnes na poli módy děje, ale naznačit i tendence budoucnosti bez toho, aby to vypadalo roztříštěně, prvoplánově či chaoticky. Výpověď designérského dua je relevantní mix pozůstatků streetwearu s klasičtějšími siluetami a bude opravdu zajímavé sledovat, jak se jeho tvorba bude ubírat dál. Dostatečně velké publikum na to už má.

Adam Kost

Adam Kost naproti tomu předvedl velice ucelenou kolekci, což je poloha jemu evidentně blízká. Strohost a jednoduchost všech siluet nebyla příliš narušená strukturou či barvami, ty spíš dodávaly potřebnou dimenzi a správně je zdůrazňovaly. 
Foto: Martin Štembera
Jednou z mnoha předností Kosta je, že má potenciál stát se opravdovým mistrem na vzory, se kterými umí brilantně pracovat a v této kolekci na nich spolupracoval s Janem Grabowskim.
Jeho tvorba nemusí být pro každého, vyžaduje totiž větší smysl pro pochopení souvislostí a propojení užitkové módy s uměním, o to více obdivuhodné je jeho jasné a pevné směřovaní, které se od počátku tvorby de facto nikterak diametrálně nemění, spíše se přirozeně vyvíjí. 
Na rozdíl od mnohých současníků se též nebojí pracovat s tak komplikovaným a jedinečným materiálem, jakým je pletenina, rozumí poměru proporce plochy a samotné grafiky. Geniálně umí kombinovat barvy, které by jinak vůbec nefungovaly, což dokázal u modelů kalhot v ostré okrové, jenž zkombinoval s batikovanými puffer jackets v syté lila a oranžové se saténovým leskem. Ty nejenže uzavíraly Kostovu kolekci, ale zanechaly v divákovi dojem, že tento mladý muž rozhodně ví, co dělá.