Fashion

Kouzlo a síla newyorské značky Tibi

Jednou z nejnavštěvovanějších módních přehlídek každého newyorského fashion weeku je Tibi. Co se skrývá pod značkou vyhledávanou sebejistými, moderními ženami? Chic oblečení, které je maximálně funkční a univerzální, i silný příběh v pozadí. 
Amy Smilovic byla newyorskou reklamní manažerkou, která se rozhodla jít za svým snem a na vrcholu obchodní kariéry se stala módní návrhářkou, aniž by měla klasické vzdělání v designu. Poté, co se vdala za kolegu z Wall Street (ovšem původně z Liberce v České republice), bylo otázkou času, kdy se stanou také partnery profesními. 
S Amy a jejím manželem Frankem jsem se sešla v jejich ateliéru po skončení měsíce módy, abychom si popovídali a společně oslavili stávající i novou kolekci uvedenou na trh v tomto měsíci.
Foto: Tibi
Tibi Resort 2020
Foto: Tibi
Tibi Resort 2020
Foto: Tibi
Tibi Resort 2020
Amy, jak vás napadlo začít s módou a změnit obor? Nastal nějaký okamžik „osvícení“?
Ano! Chodila jsem do studia jedné dámy v New Yorku, která šila šest stylů oblečení. Mohli jste si vybrat jakoukoli látku a ona pro vás vytvořila vybraný outfit. Z obchodního hlediska jsem si myslela, že je to dobrý nápad, ale styly byly průměrné a látky nebyly moc kvalitní. Vždy jsem měla podnikatelské myšlení a tehdy jsem cítila, že móda to je to, co chci dělat. Když můj manžel dostal pracovní nabídku v Hongkongu, věděla jsem, že přišel ten pravý okamžik.
Takže jste začali v Číně?
Hned první den! Byla jsem odhodlána se do toho pustit. Našla jsem návrháře, dodavatele, koupila látky a během několika dnů jsem vytvořila kolekci. V Hongkongu jsme také potkali další Američanku, která znala butiky se skvělými látkami, a začali jsme spolupracovat. Letěli jsme do Indonésie a nechali si tam vyrobit látky podle mých představ. Její babička se jmenovala Tibi! Začínala jsem se vším od nuly, musela se hodně učit a byla to spousta tvrdé práce, ale když jsme se s Frankem v roce 2000 přestěhovali zpět do USA, měla jsem již plně fungující firmu a prodávali jsme v mnoha zemích. Jsem vděčná za tuto zkušenost. Po návratu jsem měla jen dva zaměstnance, ale přesto jsme dosahovali skvělého zisku.
Proč myslíte, že byl váš přechod k módě a designu tak úspěšný?
Vím, v čem jsem dobrá. 
V čem?
Jsem silná v tom, že mám svůj názor, a velmi jasně ho komunikuji. U značky je velmi důležité, abyste uměli sdělit jasné poselství.
Foto: Tibi
Tibi Spring 2020
Foto: Tibi
Tibi Spring 2020
Foto: Tibi
Tibi Spring 2020
Franku, co myslíte, že bylo pro Amy klíčem k úspěchu?
Amy má umělecké geny, její otec byl umělec. Ale když jsem se s ní setkal, byla již skvělou obchodnicí a marketingovou specialistkou. Do módy přišla z byznysu a věděla, že nemůžete navrhovat věci, které se neprodávají. To je podle mě opravdu důležité.
Pojďme si popovídat o posledních kolekcích. Kdo je typická zákaznice Tibi?
V Tibi máme rádi inovaci. Naše kolekce pro jaro a léto 2020 je navržena tak, aby se ženy cítily moderně. To znamená, že by se také měly snažit zkusit něco nového. Osobně když vyzkouším nějaký nový tvar nebo kus oblečení s netradičním detailem, cítím, že žiju. Máme robustní svetry, jednoduché šaty, power kostýmy a to vše s novými prvky.
Co máte nového v této sezoně?
V kolekci 2020 máme novou siluetu kalhot a naše nadměrné vycpávky na saku vytvářejí speciální tvar ramen. Zároveň jsme na skinny svetrech vystřihli zadní část a to jim dává nový vzhled. V kolekci máme několik nových stylů s vystřiženými detaily na zádech. No a resortová kolekce, kterou jsme uvedli na trh tento měsíc, oslavuje ženskost.
Foto: Tibi
Tibi Resort 2020
Foto: Tibi
Tibi Resort 2020
Foto: Tibi
Tibi Resort 2020
Co je pro vás v kolekcích důležité?
Mám rušný životní styl a mí přátelé také. Podnikají a vedou aktivní život. Od oblečení chci tedy funkčnost. Chci, aby bylo univerzální a nositelné na den i večer. Například náš styl kalhot v nejnovější kolekci lze nosit o víkendu se sandály a tričkem, nebo si můžete vzít krásnou halenku, vysoké podpatky a vyrazit na akci. Můžete je nosit po celý rok, nehledě na sezonu. Stejně jako naše sukně s vysokými botami a maxi svetry. 
Řekněte mi něco o tvůrčím procesu.
Spolupracujeme s mnoha umělci a na procesu se podílí i řada designérů. Mám na starosti nastavení palety barev pro každou kolekci. Poté sledujeme, jak se barvy k sobě hodí, a mluvíme s týmem, jak se v nich chceme cítit. Tady začíná navrhování. Vždy se také snažím zanést inovativní prvky.
Jak se ujišťujete, že je to to pravé?
Ročně vytváříme čtyři kolekce. Je pro nás důležité vést neustálý dialog s naším publikem prostřednictvím sociálních médií, neustále ukazovat lidem, co jsme vytvořili, a poslouchat jejich názor. Dokonce i můj vlastní instagramový kanál byl pro mě skvělým místem, kde můžu jasně komunikovat svůj úhel pohledu.
Jste na trhu více než dvě desetiletí. Jaké změny v módě vás jako značku nejvíce ovlivnily?
Nejvíc nás ovlivnila sociální média. Dřív bylo těžké ukázat světu svůj příběh, ale pak se objevily hvězdy sociálních sítí, začaly nosit naše oblečení a mluvily o něm! Naslouchala jsem jim a prostřednictvím společné komunikace jsem si uvědomila, že máme různé potřeby a různé zákazníky. 
Vyrábíte také boty a kabelky.
Ohledně bot se velmi angažuji. Moje návrhářka je v Paříži, vyrábíme v Itálii. Neustále spolu komunikujeme, dálkově skicujeme, tam a zpět. Párkrát do roka přijíždí do New Yorku a já jezdím do Paříže. Mimochodem pokaždé, když jsem v Paříži, si také sednu na kávu s mými klíčovými influencery na brainstorming. To je to, co miluji na módě, neexistuje jiné odvětví, kde by se ženy ze všech různých zemí světa takto setkávaly.
Kam se bude dál ubírat značka Tibi?
V minulosti jsme se soustředili na růst, ale teď si myslím, že v současném světě existuje způsob, jak zůstat tak, jak jste. Pokud dokážu stále vytvářet skvělé věci a milovat to, co dělám, budu šťastná.